Miért nem köt a magyar? : A magyar lakosság alul biztosítottságának vizsgálata az életbiztosítási piacon

Sperczel, Dániel (2011) Miért nem köt a magyar? : A magyar lakosság alul biztosítottságának vizsgálata az életbiztosítási piacon. MA/MSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing és Média Intézet.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Sperczel_Daniel.pdf

Abstract

A gazdasági helyzet bizonytalansága világszerte és hazánkban is számos iparágat rendkívüli kihívások elé állított. Jól ismert, hogy a pénzügyi szektort, ezen belül az életbiztosítások piacát sem kímélte. Szakdolgozatomban ezzel az iparággal, az életbiztosítási szolgáltatások piacával foglalkozom részletesen. A központi probléma pedig, amely témaválasztásomban ihletett, a magyar lakosságnak az életbiztosítással szemben tanúsított alulbiztosítottsága. Úgy gondolom, hogy az általam választott probléma rendkívül összetett. Részletes elemzése szociológiai, pszichológia, marketing, menedzsment, illetve társadalomelméleti tudományokban való jártasságokat egyaránt megkövetel. Mivel e széles spektrumot lefedni nem célom, így alapvetően a problémám fogyasztói magatartás felőli megközelítését és megoldását választottam. Szakdolgozatom során a feltételezéssel éltem tehát, miszerint napjainkban Magyarországon az életbiztosítás a negatív fogyasztói megítélés, attitűd, valamint a pénzügyi kultúra alacsony volta miatt néz kihívásokkal szembe. A szakdolgozatom alapvetően két nagy részre osztható. Az első részben az elméleti felvezetéssel az Olvasót bevezetem a biztosítások, az életbiztosítások piacába, illetve külön kitérek a keresleti és kínálati oldal szempontjaira. Az elméleti részt lezárva pedig - logikailag közelebb hozva a problémát – a vásárlási döntési folyamat kerül bemutatásra. A második rész az empirikus kutatásom részletes bemutatását tartalmazza. Kvalitatív (szakértői mályinterjúk, és nentográfiai módszertan) és kvantitatív kutatásokkal (online és személyes kérdőíves megkérdezés) egyaránt igyekeztem feltárni és a minta alapján általánosítani a probléma megoldásához vezető utat. A szakdolgozat lezárásaként végül javaslatokat, irányvonalakat fogalmazok meg, amelyek a problémából való kivezető utat jelenthetik. Szakdolgozatom szerint az életbiztosítások kialakult helyzetében főszerepet a negatív fogyasztói attitűd, valamint az alacsony pénzügyi kultúra vállalták. Azonban úgy gondolom, hogy ennél sokkal mélyebbre szükséges ásni a probléma megoldása érdekében: felülvizsgálandó a biztosítók alkalmazta üzleti modell, továbbá a unit-linked húzótermék egyaránt. Témám kiválasztása erősen hatással volt, hogy 2009 és 2011 között az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. értékesítés-támogatás osztályán dolgoztam. Itt nap mint nap a választott probléma megoldásán dolgoztunk. Emellett hiszem, hogy az életbiztosítás egy a társadalom számára értékkel bíró szolgáltatás, amely a hozzá kapcsolódó negatív fogyasztói attitűd, valamint az alacsony pénzügyi kultúra miatt vált a magyar lakosság körében kevésbé elfogadottá. Szakdolgozatom írása folyamán törekedtem a logikus szerkezeti felépítésre, a primer és szekunder adatokkal való érvelésekre, a magyar és angol forrásokkal történő alátámasztásokra, így a választott probléma alapos körüljárására.

Item Type:MA/MSc thesis
Subjects:Finance
Marketing
Sociology
ID Code:4339
Specialisation:Marketing szak
Deposited By: Beáta Vasvár
Deposited On:21 Apr 2012 09:33
Last Modified:02 Jul 2016 20:41

Repository Staff Only: item control page