Televíziós sorozatok márkázása : A Lost márkaértéke

Doma, Dorottya (2011) Televíziós sorozatok márkázása : A Lost márkaértéke. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing és Média Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Absztrakt (kivonat)

Az utóbbi időszakban az amerikai televíziós sorozatok egy jelentős minőségbeli változáson mentek keresztül, amelynek következményeként egyre szélesebb körben megkedvelte őket a közönség. Dolgozatunk középpontjában az áll, hogy bebizonyítsuk egy választott széria, a Lost című televíziós sorozat segítségével, hogy a tévésorozatok igenis értelmezhetőek márkaként, sőt mi több márkaértékkel rendelkeznek, amely kialakításában és fenntartásában a rajongói közösségnek is nagy a szerepe. Elemzésünk részletesen bemutatja az amerikai televíziós piac jellemzőit, kiemelve a meghatározó szereplőket, intézményeket és személyeket a tárgyalt sorozattal kapcsolatban. A mélyebb analízis érdekében a disztribúció jellemzőire, valamint a versenyhelyzetre is részletesen kitérünk. Továbbá bemutatjuk, hogy milyen tipikus termékek képezik e piacon a kínálatot, mindezt azért, hogy ebbe a környezetbe a lehető legpontosabban el tudjuk helyezni saját termékünket. Ráadásul meghatározzuk a Lost célcsoportját is, illetve mivel hazánkban is sugárzásra került a sorozat, megemlítjük a hazai tévés piac főbb jellemzőit, számunkra releváns elemeit. Ezt követően tisztázzuk a márka definícióját, megvizsgáljuk, hogy a szakirodalom hogyan vélekedik a televíziós márkák meglétéről – vagy éppen meg nem létéről. Bemutatjuk, hogy a brand mivel is több, mint az egyszerű termék, milyen dimenziókkal bővíti azt, továbbá meghatározzuk, hogy a vizsgálatunk középpontjában elhelyezkedő sorozat márkája hogyan is jött létre, elsősorban a tárgyalt piaci szereplőkre támaszkodva. Ezek után pedig a dolgozat gerince, a márkaérték determinálására kerül sor. Mindenekelőtt a definíciót tisztázzuk, majd megnézzük, hogy milyen aspektusokból vizsgálhatjuk ezt a terminust Keller márkaérték-lánca alapján. A mélyebb elemzés érdekében márkaérték-modellek segítségével térképezzük fel, hogy milyen tényezőkből áll, hogyan épül fel a márkaérték. Megvizsgáljuk Keller fogyasztói, valamint Aaker márkaérték-modelljét is, valamint a márkarezonancia-piramist is kiemelten tárgyaljuk. Azonban tekintve, hogy egy viszonylag speciális termék márkaértékét analizáljuk, így azokra az egyedi hatásokra is kitérünk, amelyek befolyásolják a Lost című televíziós sorozat márkaértékét. Továbbá megemlítjük a márkakiterjesztést, valamint a márkaazonosító elemeket. Kutatásunk középpontjában egy hazai virtuális közösség áll, egy fórum tagjai. Célunk az volt, hogy bebizonyítsuk a sorozat itthon is rendelkezik márkabázissal, akik aktívan hozzájárulnak a márkaérték megőrzéséhez. Továbbá megvizsgáltuk, hogy a kiválasztott csoport milyen attitűdökkel, érzésekkel és véleményekkel rendelkezik a márkával kapcsolatban, amely alapján meg tudjuk állapítani, hogy szoros-e a kapcsolat a márka és fogyasztók között, vagyis milyen a márka rezonanciája. A kutatás lebonyolításához pedig a netnográfia módszertanát hívtuk segítségül, amelyet leíró tartalomelemzéssel egészítettünk ki, tekintve, hogy adataink szövegalapúak voltak. Eredményeink prezentálásában pedig az általánosságon túl, elsősorban a márkarezonancia-piramis lépéseit követtünk, amelyek által egyszerűen tudtunk következtetni a vizsgált közösség és a márka közötti kapcsolat minőségére.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Szociológia
Média és kommunikáció
Azonosító kód:3990
Képzés/szak:Kereskedelem és marketing szak
Elhelyezés dátuma:05 Dec 2011 09:51
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 20:37

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap