"Akadályverseny" - Demokráciára nevelés színházzal Magyarországon

Szabó, Veronika (2010) "Akadályverseny" - Demokráciára nevelés színházzal Magyarországon. Outstanding Student Paper, BCE, Magatartástudományi és Kommunikációelméleti szekció.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
473kB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/SZV_20100330152615.pdf

Abstract

A szocializáció konstruktivista felfogása az ágenselméletekkel szemben a társadalmi beilleszkedést olyan folyamatként írja le, ahol a résztvevők az interakciókban aktívan befolyásolhatják döntéseiket, egymás szerepeit, helyzeteit. A modern társadalmak iskolája, köztük a magyar iskolarendszer is azonban továbbra is passzív befogadóként kezeli a diákokat. A közoktatási intézményekben a kívülről érkező tudás és értékek átadására helyezik a hangsúlyt. Ezzel szemben a demokratikus kultúra kialakításához nem elegendőek az ismereti tényezők átadása a passzív befogadónak, hiszen azok nem vezethetik el az egyént a cselekvési szintig és így nem alakulhat ki egy aktív állampolgárokból álló demokrácia, mely dolgozatom normatív kiindulópontját jelenti. Ehhez szükségesek készségek, kompetenciák, amelyek nemcsak a tananyagon keresztül, hanem különböző pedagógiai eszközök, módszerek segítségével sajátíthatóak el. Dolgozatomban azt a hipotézist vizsgálom, hogy egy Magyarországon kevésbé ismert pedagógiai módszer, a színházi nevelés előrevetítheti-e egy valóban működő demokratikus kultúra kialakítását,azzal, hogy a demokratikus értékeket nem ismereti szinten, hanem ezek gyakorlásával próbálja meg átadni, ezzel a tudást konstruktivista felfogásba helyezve a modernitás egy és igaz tudásfelfogásával szemben.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:2. helyezett
Subjects:Pedagogy
Sociology
ID Code:3124
Deposited By: Tóth Krisztina
Deposited On:10 Mar 2011 09:12
Last Modified:02 Jul 2016 20:28

Repository Staff Only: item control page