A középiskolai teljesítmény. Elemzés és modellezés

Boda, Zsófia and Sipos, István Róbert (2010) A középiskolai teljesítmény. Elemzés és modellezés. Outstanding Student Paper, BCE, Szociológia I. szekció.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
241kB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/BZS_SR_20100330124657.pdf

Abstract

A középiskolai teljesítmény és teljesítményértékelés jelensége sokféle módon, sok oldalról vizsgálható, igen fontos téma. Dolgozatunkban az osztályzatokkal mért iskolai teljesítményt, és az azt alakító, formáló tényezıket elemezzük. Ehhez körüljárjuk az iskolai érdemjegyek témakörét, különös figyelmet fordítva az érdemjegyekkel történı teljesítményértékelés buktatóira, majd ajánlunk egy, az iskolai teljesítmény alakulását leíró modellt. Modellünkben az egyes diákok teljesítményét egyrészt azok jegyszerzési lehetıségei, másrészt a motivációja határozzák meg: vagyis az, hogy az adott iskolai elvárások között saját képességeivel milyen jegy eléréséhez mekkora ráfordításra van szüksége, és a így kialakuló ráfordítás-érdemjegy párokból melyiket választja. Szót ejtünk dolgozatunkban a teljesítmény-taktikázás mechanizmusáról is, megmutatva, hogy az a tény, hogy az egyes diákok teljesítménye nem független egymástól, vagyis a különösen jól teljesítı tanulók megemelhetik az osztályban jellemzı követelményszintet, hogyan vezethet tanulásellenes norma kialakulásához, a normaszegık „megbüntetéséhez”, kiközösítéséhez. A teljesítmény-taktikázás tehát meghatározhatja a tanulási motiváció mértékét. Dolgozatunkban arra is vállalkoztuk, hogy lineáris regresszió elemzéssel megbecsüljük azt, hogy milyen tényezık alakítják az iskolai tanulmányi eredményeket. Arra jutunk, hogy a képességeknek és a tanulási idınek kiemelkedı a szerepe, és megjelenhet a szülık iskolai végzettségének hatása is valamilyen formában. Végül, a dolgozatban vázlatosan bemutatunk egy szimulációt, amely a diákok lehetıségeinek és motivációinak megadásával kiszámítja az optimális egyéni tanulás-jegy párokat, ebbıl az osztály általános teljesítményszintjét is megadja. A szimuláció futtatásakor beállíthatjuk az osztály pár jellemzıjét, majd az osztályátlag kialakulása után a felhasználónak, mint „tanárnak”, azt is lehetısége van eldönteni, hogy elégedett-e ezzel az osztályátlaggal, vagy inkább megemelné az elvárásokat. Ha az utóbbi mellett dönt, a diákok jegyszerzési lehetıségei addig nehezednek, amíg a „tanár” által megadott osztályátlag létre nem jön.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:3. helyezett
Subjects:Education
Mathematics. Econometrics
ID Code:3065
Deposited By: Tünde Móricz
Deposited On:08 Mar 2011 14:55
Last Modified:02 Jul 2016 20:28

Repository Staff Only: item control page