A média és a háztartások befektetési döntései közötti kapcsolat – szentimentelemzés magyar adatokon = The relationship between media and investment decisions of households - Sentiment analysis on Hungarian data

Gönczi, Gábor Miklós (2022) A média és a háztartások befektetési döntései közötti kapcsolat – szentimentelemzés magyar adatokon = The relationship between media and investment decisions of households - Sentiment analysis on Hungarian data. TDK dolgozat, BCE, Viselkedési közgazdaságtan. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/gonczi_g_m_2022.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
648kB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/gonczi_g_m_2022.pdf

Absztrakt (kivonat)

A viselkedési közgazdaságtan eredményei alapján köztudott, hogy az emberek döntéseit nem csak releváns információk, hanem külső tényezők is befolyásolják, mint az érzelmek és a média. Kutatásomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy milyen módon hat a média az egyének befektetési döntéseire. Elemzésem során meghatározom, hogy a magyar hírportálok gazdasági cikkei által közvetített hangulat milyen kapcsolatban áll a háztartások tranzakcióival. A kérdés megválaszolása érdekében web scrapinggel gyűjtök szöveges adatokat, ezeken szentimentelemzést végzek, végül ökonometriai módszertanok segítségével vizsgálom az így előállított szentimentindex és egyes pénzügyi idősorok kapcsolatát. Hipotézisem szerint a lakosság a gazdasági cikkek pozitív hangulatából kedvező gazdasági környezetre következtet, ezáltal nő a pénzügyi aktivitása, illetve kockázattűrése, és hajlandó kockázatosabb értékpapírokat (részvény) vásárolni a magasabb hozam érdekében. Emellett várakozásom szerint a média pozitív hangulata esetén a háztartások megválnak biztonságosabb pénzügyi eszközeiktől (állampapír, bankbetét), így változtatva diverzifikációjukon. Elemzésem alapját a Hvg, Index, Origo és Portfolio hírportálokról gyűjtött cikkek címeiből létrehozott szentimentindex, továbbá az MNB és a Bloomberg felületén elérhető pénzügyi idősorok képezik. Kutatásom eredményeként megállapítom, hogy a cikkcímek hangulata alapján képzett szentimentidex Granger-okozza a háztartások által birtokolt értékpapírok, részvények és állampapírok összértékét és ezekkel pozitív kapcsolatban áll. Továbbá megmutatom, hogy a szentimentindex növekedése hatására a lakosság növeli a részvények arányát a portfóliójában. Várakozásommal ellentétesen a háztartások pozitív szentimentdindex esetén növelik az állampapírban tartott vagyonukat. Meglepő eredmény továbbá, hogy a szentimentindex nem gyakorol szignifikáns hatást a háztartások bankbetéteinek volumenére. Összegezve a magyar háztartások a biztonságos pénzügyi eszközöket részesítik előnyben a magas hozamú, kockázatos értékpapírokkal szemben. Azonban a média érzelemvilágának pozitív irányba történő elmozdulásakor emelik a részvények súlyát a portfólióban, ezáltal reagálva a szentiment változására és növelve kockázatvállalásukat.

Tétel típus:TDK dolgozat
További információ:1. díj
Témakör:Pénzügy
Közgazdasági elméletek
Azonosító kód:15401
Képzés/szak:Alkalmazott közgazdaságtan
Elhelyezés dátuma:19 Ápr 2023 11:46
Utolsó változtatás:19 Ápr 2023 11:46

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap