Nőként érvényesülni a 21. századi munkaerőpiacon: az üvegplafon megjelenése a szervezeti kommunikáción keresztül

Lóránth, Lili (2022) Nőként érvényesülni a 21. századi munkaerőpiacon: az üvegplafon megjelenése a szervezeti kommunikáción keresztül. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat témája a nők helyzetét vizsgálja a munkaerőpiacon először az elmúlt évtizedeket bemutatva, majd elérve napjainkig. Bemutatásra kerülnek a leggyakoribb akadályok, melyekkel a női munkavállalók szembesülnek és ezekről osztják meg személyes tapasztalataikat a kutatás adatközlői. A szakdolgozat másik központi eleme a szervezeti kommunikáció vizsgálata és a nemek közti különbségek szervezeti kommunikációban. A kutatás célja a női munkavállalók tapasztalatainak vizsgálata és összehasonlítása, illetve fényt deríteni a kérdésre, hogy a nemek közti esélyegyenlőségek megmutatkoznak- e a szervezeti kommunikációban. A főbb kutatási kérdések a következők: Befolyásolja- e egy nő neme az érvényesülését a munkahelyén? Létezik- e egy határ, ahonnan a női dolgozók nem tudnak feljebb lépni nemükből adódóan? Milyen kommunikációs tényezőkben jelenik meg a nők diszkriminálása szervezeteken belül? Milyen szabályozások segítik elő a nők egyenjogúságát munkahelyükön? A szakirodalmi áttekintésben be lettek mutatva a témához kapcsolódó legfontosabb fogalmak, mint az üvegplafon, a nemek közti kereseti rés és a munkaerőpiac nemek szerinti szegregációja. Korábbi kutatások alapján összegezve lettek a leggyakoribb akadályok melyekkel egy nő karrierje során szembesül, mint az anyasági hátrány, a nőket érő negatív megítélés és a kevesebbb előrelépési lehetőség. A kutatás kvalitatív módszert alkalmazva mélyinterjúkon keresztül mutatja be az adatközlők személyes tapasztalatait és támasztja alá a szakirodalomból ismert tényeket, illetve válaszolja meg a felmerült kutatási kérdéseket. A következtetések alapozott elméletet eljárás alapján induktív logikát követve lettek levonva, melyek bemutatják, hogy nők számos akadállyal szembesülnek a munkaerőpiacon és gyakran van hátrányban karrierjük egy férfihoz képest, ám ezek nem kifejezetten a szervezeti kommunikációban mutatkoznak meg, sokkal inkább az eltérő lehetőségekben, a láthatatlan munkában és a kereseti résben.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Szociológia
Munkaügy
Azonosító kód:15231
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:12 Jan 2023 08:35
Utolsó változtatás:12 Jan 2023 08:35

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap