Ahogyan a diákok megélték : A távoktatás digitális kérdéseinek megfigyelése a gimnazista diákok körében Magyarországon

Varga, Lívia Zelina (2022) Ahogyan a diákok megélték : A távoktatás digitális kérdéseinek megfigyelése a gimnazista diákok körében Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

A mai modern világban szinte minden területet érint a technológia, azonban a járványügyi lezárások miatt nagyobb szükség van rá, mint valaha. Szakdolgozatom a társadalmi egyenlőtlenségek digitális vetületeit vizsgálja, azon belül is a Magyarországon élő diákok jelenlegi, illetve az online oktatás alatti helyzetét. Arra kerestem választ, hogy vajon mennyire színvonalasan valósult meg az online oktatás a diákok szerint iskoláikban? A képzések során milyen nehézségekbe ütköztek, és hogyan sikerült ezeket leküzdeniük, van-e olyan probléma, amit nem tudtak kiküszöbölni? Hogyan élték meg a diákok a távoktatást? Mennyiben befolyásolta lelki és fizikai állapotukat, illetve tanulmányi eredményeiket? Dolgozatom során egy pécsi és egy budapesti gimnáziumi osztály tanulóinak számítástechnikai képességeit – eszközhasználat, technológiával kapcsolatos ismeretek, attitűdök –, illetve az online oktatással kapcsolatos tapasztalataikat és véleményeiket hasonlítom össze. Milyen technológiai különbségek vannak a főváros és vidéki tanulók és gimnáziumai között? Elméletem szerint a budapesti gimnáziumban fejlettebb digitális eszközökkel bírnak a diákok és az iskola, illetve rendszerezettebben valósult meg a távoktatás, mint a pécsiben. Írásomhoz számos, viszonylag új szakirodalmat sikerült találnom, hiszen a kialakult járványhelyzet miatt minden bizonnyal ez a téma a legaktuálisabb. A kutatásomhoz kvalitatív módszertant alkalmaztam, a gimnáziumok tanulóival mélyinterjúkat készítettem, egyaránt szóban és írásban, válaszaikat pedig tartalomelemzéssel vizsgáltam. Az eredményeket tekintve elméletemmel ellentétben a budapesti tanulók sokkal elégedetlenebbek voltak az online oktatás kivitelezésével. Míg a vidéki iskolában sikerült összefüggő rendszerré alakítani a digitális oktatást, addig a fővárosi iskolában a mai napig különböző platformokat használnak a tanárok. Szakdolgozatom egyben visszajelzésként is szolgál a magyarországi iskolák számára. Elolvasása során jobban felkészülhetnek és tájékozódhatnak, hogy a jövőben min kellene változtatniuk a színvonalasabb távoktatás kivitelezése érdekében.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Oktatás
Szociológia
Azonosító kód:15152
Képzés/szak:Szociológia
Elhelyezés dátuma:10 Jan 2023 11:41
Utolsó változtatás:10 Jan 2023 11:41

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap