A TikTok és a generációs különbségek

Simonová, Ágnes (2021) A TikTok és a generációs különbségek. MA/MSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Simonova_Agnes.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
913kB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Simonova_Agnes.pdf

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomat a TikTok és a generációs különbségek témában írtam, melyben azt vizsgáltam, hogy a különböző korosztályok, milyen mértékben vannak jelen a közösségi oldalon, illetve miben egyezik vagy éppen különbözik az ízlésük a videókat tekintve. A témaválasztást főként az motiválta, hogy napjainkban a TikTok az egyik legtöbb regisztrált felhasználóval rendelkező alkalmazás, amelynek növekedése egyelőre nem készül megállni. Igaz, hogy a TikTok már régóta jelen van, azonban csak pár éve kezdett rohamosan fejlődni és szárnyalni a köztudatban. Az alkalmazás lehetőséget biztosít, olyan emberek számára, akik szeretik a kreatív álmaikat és vágyaikat kiélni, majd megosztani másokkal is szórakoztatás céljából. Rengeteg fajta videó típust megtalálunk a TikTokon, mint például van, aki táncol, énekel, recepteket tesz közé, humoros videókat kreál, trendeket valósít meg és még sorolhatnám. Kutatásom célja többek között az is volt, hogy megvizsgáljam az egyes korosztályok mennyire vannak tisztában a biztonságos felülethasználat elveivel és mennyire figyelnek oda, hogy ne minden személyes adatot tegyenek közzé a közösségi oldalakra. Illetve fontosnak tartottam arra is kitérni, hogy a szülők milyen mértékben befolyásolják gyermekük TikTok használási szokásait akár pozitív, akár negatív irányban egyaránt. Szakdolgozatom elméleti részében először is ismertettem a témához kapcsolódó alapfogalmakat a médiáról, az újmédiáról, a Web 2.0-ról beszámoltam, illetve a a közösségi médiáról is szót ejtettem. Dolgozatom következő részében ismertettem a legnagyobb közösségi oldalakat és azt, hogy miért meredtek feledésbe az elmúlt években. Majd rátértem szakdolgozatom fő témájára a TikTokra, melyet részletesen szétszedtem. A használatáról, a felhasználóiról, a politikai és pszichológiai vonatkoztatásairól, illetve a veszélyeiről is részletesen beszámolok. Végül a Z generáció bemutatásával zártam az elméleti részemet. Kutatásomat kvantitatív kérdőíves módszerrel végeztem a Google saját kérdőív szerkesztő programjában. Dolgozatom célja az volt, hogy minél tágabb korosztályt tudjak megvizsgálni, de többnyire inkább a fiatalkorú adatközlőkhöz jutott el a kérdőívem. A mintavételem véletlenszerűen történt ezért nem minden korosztályból érkeztek arányosan a válaszadók válaszai. Kutatásom első részében az adatközlők szociodemográfiai jellemzőit vizsgáltam és hasonlítottam össze, majd kitértem a kérdőívem további kérdéseire. Első körben arra voltam kíváncsi, hogy Ki/Kik azok a tiktokkerek, akit rendszeresen követnek, majd kitértem arra, hogy az egyes korosztályok között milyen különbségeket tudunk meghatározni a tartalomgyártás szempontjából, illetve, hogy az egyes korosztályokat mely témák érdeklik leginkább. Ezt követően feltettem pár kérdést a szülők irányában is, hogy ha engedik gyermeküknek, hogy a TikTokot használja, akkor napi mennyi időt tölthetnek az alkalmazáson, illetve, hogy milyen rendszereséggel néznek utána, hogy kiskorú gyermekük mit és kit néz az interneten. Mivel kutatásom mintavétele véletlenszerű volt, így nem minden esetben tudtam relatív eredményeket levonni az adatközlők válaszaiból. Viszont így is nagyon sok érdekességre bukkantam, amit érdemes lenne új hipotéziseket megfogalmazva megvizsgálni.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Média és kommunikáció
Szociológia
Azonosító kód:14765
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:08 Szept 2022 09:39
Utolsó változtatás:08 Szept 2022 09:39

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap