A Beiersdorf vállalat Nivea almárkájának vizuális vizsgálata a plakáthirdetésein keresztül

Zsigmond, Bianka (2021) A Beiersdorf vállalat Nivea almárkájának vizuális vizsgálata a plakáthirdetésein keresztül. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom központi témája a reklámokon belül a plakát - mint tömegkommunikációs eszköz - vizuális megjelenésének változása volt. Azt, hogy milyen szövegezési változásokon ment át az idők során ez a vizualitásra ható médium egy konkrét márka vizsgálatával tártam fel. Kvantitatív kutatásom feldolgozását megelőzően a Beiersdorf vállalat Nivea almárkájának több plakátját elemeztem így kutatva azok vizuális változásait. A plakátok elemzése során célom volt megerősíteni feltételezésemet miszerint a hirdetések szövegezése csökkent, elhanyagolhatóvá vált. Szakdolgozatomban azt kívántam bizonyítani, hogy ma már sokkal kevésbé igényeljük a részletesen leíró reklámokat, elég a befogadó számára egy kép, mely szintén alkalmas az egyén befolyásolására. Hipotézisem szerint tehát kevesebb szöveges információ fedezhető fel ma egy plakáton, és ez nem zavaró a társadalom számára, nem igénylik a nagyobb mennyiséget. A plakátok többségén már csak a márkanevet, és a terméket jelenítik meg, ami nem zavaró a befogadó számára. Tartalomelemzésemmel célom nagyobb mennyiségű, hosszabb időszakra vonatkozó anyagok - jelen estben képi plakátok - feldolgozása volt. Ezzel az elemzéssel kerestem előzetesen lehetséges összefüggéseket kérdőíves kutatásomat megelőzően. Hipotéziseim és elméleti állításaim igazolására egy kvantitatív kutatási módszert, a kérdőíves (survey) technikát alkalmaztam. Így szakdolgozatomban egy tartalomelemzéses és egy kérdőíves kutatás együttesével gyűjtöttem információkat állításaim igazolására. A kutatásnak megfelelő közvetlen adatgyűjtéssel azt szerettem volna megtudni, hogy valóban kevésbé igényli-e a mai társadalom a részletesen leíró plakáthirdetéseket. A tartalomelemzésem során nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a korábbi időkben a részletgazdag, leíró plakátok voltak megszokottak. A kérdéssor ismétlődött, a válaszadóknak két különböző plakátot kellett értékelniük ugyan azon kérdések megválaszolásával. Kutatásomat tekintve egyértelművé vált számomra, hogy a demográfiai adatokat tekintve a népesebb területeken - mint nagyváros, főváros - arányaiban többen tartják fontosnak egy plakát letisztultságát. Ahhoz, hogy az kiemelkedjen a többi közül erős színeket, formákat és lehetőség szerint rövid szöveget kell megjelenítenie. Hipotézisem, miszerint elég csak a termék és az ahhoz tartozó márkanév megjelenítése egy plakáton véleményem szerint nem igazolódott be teljes mértékben kutatásom alapján. Egyértelművé vált számomra, hogy a vizualitást tekintve a design elengedhetetlen. Az eredmények alapján egy szlogen, vagy mottó megjelenítése is szükséges a képi világ mellé, mert ezzel alakul ki egy teljes kép a befogadóban. Tehát kizárólag a márkanév és annak produktuma nem feltétlenül elegendő, ahhoz, hogy hatást gyakoroljon a befogadóra. Valóban kevesebb szöveg jelenik meg a mai plakátokon, ami kutatásom alapján természetes és nem zavaró az emberek többsége szerint. Ki kell hangsúlyoznom az idő fontosságát a témakörben. Azt, hogy mi számít feltűnőnek, eredetinek vagy éppen informatívnak az adott kor is befolyásolja és meghatározza. Következő kutatásomat a fővárosi, és nagyvárosi lakosságra szűkíteném, mert ezeken a területeken érintettek jobban a kitöltők. A falu, tanya és ezekhez hasonló lakóhelyeken sokkal kevésbé jellemző az óriásplakátok alkalmazása. A jövőben érdemes lenne ezt a kérdést úgy is megvizsgálnia a kutatóknak - akik ezzel foglalkoznának - hogy egy a mai évekhez nem ilyen időben messze álló plakátot mutatnak be a kitöltőknek. Emellett külön kategorizálnám a plakátokat a hirdetésük témája szerint. Vizsgálódásom alatt világossá vált számomra, hogy a plakát designja, szövegmennyisége függ annak témájától is. A kozmetikai termékek reklámozásánál - mint a Nivea - hatalmas versengés áll fenn a piacon. Ahhoz, hogy kitűnjenek a márka termékei valami egyedit kell megalkotniuk. A termék fókuszba helyezése, a színek, formák alkalmazása jelen esetben mind kiemelkedően fontos. Összességében tehát célszerű lett volna leszűkítenem kutatásomat a városi lakosságra, emellett pedig a különböző termékkategóriák alapján több csoportot elkülöníteni és megvizsgálni kivetítve azt a női fogyasztókra.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Média és kommunikáció
Azonosító kód:14741
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:07 Szept 2022 08:29
Utolsó változtatás:07 Szept 2022 08:29

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap