A közösségi média hatása a fiatalok öltözködésére

Német, Emese Margit (2021) A közösségi média hatása a fiatalok öltözködésére. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja, hogy megvizsgáljam a közösségi média és az ott jelenlévő fashion influencerek és trendek hatását a fiatalok öltözködésére. Témaválasztásomat indokolja, hogy magam is érintett vagyok a témakörben, én is tapasztalom a social media befolyásoló hatásait a saját egyéni stílusomra és öltözködésemre, valamint a vásárlási szokásaimra is, ezenkívül úgy gondolom, hogy ez egy fontos kérdés a divatipar szereplői, valamint a fiatal fogyasztók számára. A divatipar kommunikációját és marketingjét is nagyban megváltoztatta a közösségi oldalakon való jelenlét és az, hogy a fogyasztók figyelme leginkább oda összpontosul. A kutatásom a befolyásolás mértékére, módjára, szereplőire keresi a választ. A vizsgált hipotéziseim a következők: a közösségi média nagymértékben befolyásolja a fiatalok öltözködését, a fiatalok a közösségi médiából tájékozódnak elsősorban a divat trendekről, illetve, hogy a fashion influencerek hatással vannak a divat trendek értékesítésére. A kutatási kérdésem pedig, hogy milyen mértékű befolyásoló ereje van a közösségi médiának a fiatalok stílusára, öltözködésére és vásárlási szokásaira? A dolgozatom első fele szakirodalmi áttekintés, ahol először kifejtem a divatmarketing fogalmát, technológiai hatásait, a közösségi médiával való kapcsolatát, valamint az eszközeit. Ezt követően a divatkommunikáció témakörét ismertetem, majd a divatdiffúzió jelenségének fogalmát, jelentését és az ehhez kapcsolódó elméleteket mutatom be. Ezekután rátérek a fogyasztókra, fogyasztási szokásaikra, majd a divat piacával, statisztikai adatokkal, szegmenseinek bemutatásásval foglalkozom. Továbbá szemléltetem a fashion influencereket, végül pedig a média és a divat kapcsolatának fontos részeibe nyújtok betekintést. A szakirodalmi áttekintés után a saját kutatásom eredményei kerülnek bemutatásra. A kutatási kérdésem tanulmányozásához, valamint a hipotéziseim bizonyításához egy online kérdőívet készítettem. Mindezt kvantitatív kutatással végeztem, hogy pontos, számszerű adatokat kapjak eredményképpen. Az általam vizsgált célcsoport a 18-25 éves korosztály volt. Összesen 188 fő töltötte ki a kérdőívemet, amelyből 150-en feleltek meg a megadott korcsoportnak. A kérdőívemet demográfiai tényezőkre, a közösségi média fogyasztási szokásokra, a közösségi média trendek befolyására és végül a fashion influencerek befolyására vonatkozó kérdések szerint tudom felosztani. A hipotéziseimet vizsgálva volt olyan, ami beigazolódott, de volt olyan is, ami nem. Az első hipotézisem, miszerint a közösségi média nagymértékben befolyásolja a fiatalok öltözködését, nem bizonyosodott be a kitöltők válaszai alapján. Nagyobb arányban voltak azok, szám szerint, 66 százalékban, akik úgy gondolták, hogy az öltözködésüket egyáltalán nem vagy „inkább nem” befolyásolja a közösségi média. A következő hipotézisem, miszerint a fiatalok elsősorban a közösségi médiából tájékozódnak a legújabb trendekről, beigazolódott. A válaszadók 96,7 százaléka szerzi az információkat innen a legújabb divattrendeket illetően. Tehát a közösségi média átvette a divatújságok szerepét. Az a hipotézisem, hogy a fashion influencerek hatással vannak a divat trendek értékesítésére részben igaz, ugyanis a válaszadók mindössze 34 százalékát befolyásolták egy trenddarabról alkotott véleményüket tekintve, valamint 58 százalékuk vásárlására hatással is voltak. A közösségi oldalakon elterjedt trendek valamelyikével a megkérdezettek fele rendelkezik, tehát ez is igazolja a befolyásolást. Összességében elmondható, hogy hatással vannak a fogyasztók ruhavásárlási döntéseire, de nem jelentős arányban. A kutatásom limitációit tekintve problémát okozott az, hogy viszonylag kevés kitöltőm volt, akik leginkább fővárosi egyetemisták voltak, így a kapott eredmények nem széleskörűek. Ezenkívül előfordulhat, hogy a megkérdezettek válaszai nem teljesen tükrözik a valóságot, ugyanis sokan kapkodnak, felületesen, gyorsan töltik ki ezeket a kérdőíveket. Ezenkívül a különböző fokú skálán mért kérdések nem adnak olyan pontos választ, mint a konkrét válaszlehetőségek. Továbbá úgy gondolom, lehetett volna a kérdőív részletesebb és egységesebb. A kutatás további irányait tekintve egy újabb széleskörű online kérdőív jó irány lehetne, ami részletesebben, mélyebben foglalkozik a témával. Valamint nem csak a fogyasztók oldaláról lehetne megvizsgálni a kérdést, hanem a fashion influencerek szempontjából is, nekik milyen tapasztalataik, visszajelzéseik, eléréseik vannak, ők hogyan látják ezt a kérdést. Összességében érdekes és izgalmas válaszokat kaptam a témát illetően, amelyek tökéletes kiindulópontjai a kérdés további kutatásához.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Azonosító kód:14710
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:05 Szept 2022 14:01
Utolsó változtatás:05 Szept 2022 14:01

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap