Az e-sport és annak népszerűsítése Magyarországon

Györki, Károly (2021) Az e-sport és annak népszerűsítése Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Gyorki_Karoly.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
641kB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Gyorki_Karoly.pdf

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom témájaként az e-sportot és annak magyarországi népszerűsítését jelöltem ki, mivel ez a „sportág” hazánkban még csak nemrégiben kezdett egyre népszerűbb lenni nagyobb körökben. Kisgyerek korom óta érdekel a professzionális és a hobbi videójátékozás, és ezért választottam ezt az egyre népszerűbb és egyre fontosabb témát. Fontos kérdés a mai világban az e-sport hovatartozása, mivel az élet egyre több területéről hallhatunk róla különböző dolgokat, így szinte mindenki állást tud foglalni a témában. A szakdolgozatom első felében az e-sport történelmét dolgoztam fel, minden fontosabb állomást megemlítve 1972-től napjainkig. Kitérek többek közt Dél-Koreára, az e-sport nagyhatalomra, mivel a modern e-sport meghatározó szereplőjévé vált az évek folyamán. A modern e-sport elemzésénél külön kitértem néhány gazdasági adatra is, hogy bemutassam, jelenleg mekkora az e-sport-ipar mérete. 20221-ben nagyjából 1084,1 millió dollár bevételt termelt főként a szponzorációknak, a médiajogoknak, játékkiadói díjaknak és a jegyeladásoknak köszönhetően. Ezután kitértem a magyarországi e-sport jelenlegi helyzetére, a hazai történelmet bemutatva. A szakdolgozatom ezen felül foglalkozott az e-sport és a hagyományos sportok kapcsolatával, mennyire számít sportnak az e-sport, majd a kutatásom felvezetése kezdődött először az eddigi főbb magyarországi e-sport kutatások bemutatásával, majd a sportmotivációt mérő skálák bemutatásával. A kutatásomat egy Google kérdőív segítségével valósítottam meg, amit a közösségi médiában terjesztettem tematikus és nem tematikus csoportokban. A feldolgozott mintában N=63 fő vett részt. Az adatokat Microsoft Office Excel és IBM SPSS programmal dolgoztam fel. A kérdőív tartalmazott az alap demográfiai adatokon kívül egy fogalmazós kérdést, amelyben arra kértem a kitöltőt, hogy fogalmazza meg, hogy mit jelent az e-sport. Bár a kitöltők közel fele nem foglalkozik az e-sporttal, a válaszok nagy része kapcsolatban állt az e-sport fogalomvilágával, így arra tudunk következtetni, hogy az emberek fejében él egy elképzelés az e-sportokról. A másik főbb feladat egy 5 fokozatú Likert skálán való értékelés volt, ahol az e-sporthoz való hozzáállást, attitűdöket kívánta vizsgálni. Összességében elmondható, hogy az emberek inkább nem tekintenek az e-sportra sportként, bár a profi e-sport és a hagyományos sportok között hasonló vonásokat gondolnak. A kérdőív utolsó része egy általam átalakított SPEEDE-H skálát tartalmazott, amiben a társas kapcsolatokat, a teljesítményt, az izgalomkeresést, a kikapcsolódást és az esztétikumot vizsgáltam. Az eredmények tükrében elmondható, hogy a fent említett motivációs faktorok közül az izgalomkeresés az, ami motiválja a kitöltőket. Összegezve, egy későbbi kutatás során az SPEEDE-H skálámat kiegészíteném, valamint a Likert skálát egy 7 fokozatúra cserélném, valamint a kérdőívben többet foglalkoznék az oktatással, valamint a függőségekkel. Összességében nem bántam meg, hogy az e-sport választottam szakdolgozatom témájaként, a későbbiekben is szívesen foglalkoznék a témával. Jelenleg ez az egyik legjobban fejlődő iparág, és bár még nincs hozzá túl sok, remélem hamarosan egyre több hazai kutatás és szakirodalom érkezik a témában, mert fontos, hogy az emberek elfogadják ezt, mint hagyományos sport. Sokkal többről szól, mint számítógépes vagy konzolos videójáték.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Marketing
Kultúra, közművelődés, sport
Azonosító kód:14687
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:01 Szept 2022 14:21
Utolsó változtatás:01 Szept 2022 14:21

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap