Pályaválasztási motivációk a szakközépiskolások és a szakmunkás tanulók körében

Rittberger, Dániel (2020) Pályaválasztási motivációk a szakközépiskolások és a szakmunkás tanulók körében. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Szervezeti Magatartás Tanszék. Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Rittberger_Daniel.pdf

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Rittberger_Daniel.pdf

Abstract

Dolgozatom a szakközépiskolások és szakmunkás tanulók pályaválasztási döntéseit befolyásoló tényezőket vizsgálja, hogy melyek azok a lehetséges hatások, amelyek érintik az említett réteg karrierrel kapcsolatos döntéseinek motivációit. A dolgozat célja a pályaválasztást befolyásoló faktorok megismerése, illetve hatásaik erősségének vizsgálata. Két fő részből tevődik össze elemzésem, a témával kapcsolatos szakirodalmak és kutatások eredményeinek összegzéséből, valamint saját, kérdőíves (kvalitatív) kutatásomból. Mindkét tartalmi egység megalkotása során három dimenzió mentén vizsgáltam a szóban forgó motivációs tényezőket, melyek a következők: szociológiai, (család, barátok és iskolai környezetben érvényesülő interperszonális kapcsolatok) kognitív, (választott vagy választandó szakiránnyal kapcsolatos attraktív jellemzők – kereseti lehetőség, társadalmi elismertség, elhelyezkedés gördülékenysége) illetve érzelmi (oktatási intézmény hírneve, szakiránnyal kapcsolatos média impulzusok, szakirány végzéséhez szükséges képzés időtartama) befolyásoló motívumdimenziók. A dolgozatot megalapozó, a témával összefüggésben álló szakirodalmakat összefoglaló részben kidolgozott elméletekkel (motiváció, pályaválasztás és az egyes befolyásoló tényezőkkel kapcsolatos) támasztom alá kutatásom relevanciáját. Saját, survey módszerrel kivitelezett elemzésemben a szakközépiskolás és szakmunkás diákok pályaválasztási határozottságát, valamint az ezt befolyásoló faktorok hatáserősségét vizsgáltam és kerestem összefüggést a határozottság, motivációs erők, illetve különböző demográfiai jellemzők között a vizsgált sokaságban. (212 fő, Tolna és Fejér megyei szakközépiskolák 9-14. évfolyamos tanulói) Ezzel összefüggően kutatási kérdésem az, hogy „Milyen motivációs tényezők játszanak szerepet a szakközépiskolások és szakmunkás tanulók körében a pályaválasztás szempontjából?” Hozzá kapcsolódó hipotéziseim pedig a következők: 1. „A pályaválasztással kapcsolatos, szociológiai, kognitív és affektív befolyásoló tényezők az általam vizsgálni kívánt tanulók több, mint 50%-ára erős (skálázottan mért) hatással bírnak.” és 2. „Elemzésemben szereplő diákok több, mint 50%-a nem rendelkezik határozott elképzelésekkel jövőbeli karrierjét illetően.”. Dolgozatomban arra jutottam, hogy a szociológiai, kognitív és érzelmi, pályaválasztást befolyásoló tényezők hatásai érvényesülnek ugyan a mintában, azonban gyenge erősséggel. Tehát a kérdőívemet kitöltő diákok összességében nem éreznek erős hatást a szociológiai és érzelmi tényezők által karrierrel kapcsolatos döntéseikre, a kognitív faktorok (kereseti lehetőségek, társadalmi elismertség, elhelyezkedés egyszerűsége) esetében tulajdonítottak viszonylag intenzívebb hatást pályaválasztásukra való tekintettel. Azonban összesítve még így is arra jutottam, hogy gyenge hatást jelentenek az általam vizsgált befolyásoló faktorok a diákokra, annak ellenére is, hogy a vallott pályaválasztási határozottságuk viszont jelentősen erős. Továbbá a faktorok validációjának vizsgálatával és a motivációt relevánsan befolyásoló tényezők szűkítésével dolgozatom további kutatásokat alapoz meg. Ezen felül pedig törekedtem emberi erőforrás-menedzsment folyamatokkal kapcsolatba hozható következtetések levonására a témával kapcsolatos szakirodalmak és saját kutatásom eredményeiből építkezve.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Education
Sociology
ID Code:13658
Specialisation:Emberi erőforrások
Deposited On:11 Mar 2021 06:59
Last Modified:11 Mar 2021 06:59

Repository Staff Only: item control page