Milyen munkahelyre vágynak a Z-k? A Z generáció munkahelyválasztási preferenciái és vállalkozói hajlandósága közötti kapcsolat vizsgálata

Puskás, Petra (2020) Milyen munkahelyre vágynak a Z-k? A Z generáció munkahelyválasztási preferenciái és vállalkozói hajlandósága közötti kapcsolat vizsgálata. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Vezetéstudományi Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
738kB

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a vállalatok vezetői számára gyakran jelent kihívást a munkaerőpiacon egyre nagyobb számban előforduló Z generációs munkavállalók munkához kapcsolódó sajátos stílusának és igényeinek megértése, mely tényező jelentősen megnehezítheti a pályakezdők bevonzását, illetve megtartását. A kutatásom fő célkitűzése a Z generáció, azaz az 1995 után született egyének munkahelyválasztási szempontjainak, a legfőbb munkaértékeinek, továbbá az őket leginkább motiváló tényezőknek a megismerése volt. Emellett a felsorolt értékek tudatában a vállalkozásindítási hajlandóságuk mértékét, illetve a kettő közötti kapcsolatot is felmértem. A kutatásom során a kvantitatív módszerek közül a kérdőívet alkalmaztam, melynek segítségével 119 Z generációs egyén került az általam vizsgált mintába. A felméréshez Super munkaérték kérdőívét, Schein karrierhorgony modelljét, illetve Martos Tamás és kutatótársai által megalkotott rövidített aspirációs indexet alkalmaztam, ezen kívül a GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey) kérdőív kérdéseit használtam fel. A fiatal generáció munkaértékei, karrierhorgonyai, illetve aspirációi és a vállakozásindítási szándéka közötti kapcsolatot független t-próbával és Pearson együtthatóval elemeztem. A kutatásom során azt vizsgáltam, hogy a Z generáció szerint lényegesnek minősített munkaértékek, az általuk képviselt karrierhorgonyok, illetve a legfőbb aspirációik milyen mértékben befolyásolják a vállalkozásindítással kapcsolatos szándékaikat. Emellett azt feltételeztem, hogy a vezetővé válás, a függetlenség, illetve a vállalkozói kreativitás értékek fontossága ezt a szándékot tovább erősítik, továbbá, hogy a Z generáció férfi tagjai jelentősebb ambíciókkal rendelkeznek egy saját vállalkozás elindítását illetően, mint a női tagok. A kutatásom eredményei szerint a Z generáció által számos kulcsfontosságúnak titulált tényező és a fiatalok vállalkozási hajlandósága között szignifikáns kapcsolat figyelhető meg. A vizsgálatom alapján szintén megállapítható, hogy azoknál az egyéneknél, akik számára a vezetővé válás, a függetlenség, illetve a vállalkozói kreativitás tényezők kiemelkedő fontossággal bírnak, nagyobb eséllyel rendelkeznek vállalkozásindítási tervekkel. A kitöltők nemét tekintve a nőknél nagyobb mértékben tapasztaltam vállalkozásindítással kapcsolatos elképzeléseket. Véleményem szerint a Z generációs munkavállalók munkaköreit érdemes ezeknek a tényezőknek az ismeretében felépíteni annak érdekében, hogy a hosszú távú megtartásuk ne jelentsen kihívást a munkáltatók számára. Személy szerint a projekt alapú munkavégzésben, illetve az atipikus foglalkoztatási formákban látom a legnagyobb lehetőséget ennek megoldására, amiket számos nagyvállalat már sikeresen alkalmaz. A kutatásom során rengeteg hasznos információt megtudtam a Z generáció munkahelyválasztási preferenciáit illetően, melyeket a munkám során minden bizonnyal hasznosítani fogom.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Szociológia
Munkaügy
Azonosító kód:13656
Képzés/szak:Emberi erőforrások
Elhelyezés dátuma:10 Márc 2021 15:40
Utolsó változtatás:10 Márc 2021 15:40

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap