A mentális könyvelés vizsgálata egyetemisták körében Avagy mennyit számítanak a közgazdasági ismeretek, ha döntéseket hozunk? = Studying mental accounting among students: How economic studies affect decision-making?

Lellei, Luca (2019) A mentális könyvelés vizsgálata egyetemisták körében Avagy mennyit számítanak a közgazdasági ismeretek, ha döntéseket hozunk? = Studying mental accounting among students: How economic studies affect decision-making? Outstanding Student Paper, BCE, Döntések, negyedik ipari forradalom, ellátási láncok szekció. Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/lellei_l_2019.pdf

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/lellei_l_2019.pdf

Abstract

Dolgozatom fő témája a mentális könyvelés, mely a jelenleg is rohamosan fejlődő viselkedési közgazdaságtan tudományterületének fontos része. A mentális könyvelés azt jelenti, hogy tranzakcióinkat, a minket érő különböző gazdasági eseményeket valamilyen mentális struktúrában számon tartjuk (Thaler, 1999). Ez általában tudat alatt történik, azonban későbbi döntéseinket befolyásolja. Számos közgazdaságtanilag irracionális döntésre ad magyarázatot, a jelenség mélyebb megismerése és megértése pedig segít, hogy magunk is átgondoltabb, tudatosabb döntéseket hozzunk. Azt vizsgáltam, hogy a közgazdaságtudományi tanulmányok befolyásolják-e az egyének mentális könyvelésének működését, valamint az elsüllyedt költségekhez való hozzáállásukat. Ez utóbbi fogalom azokat a már felmerült, de vissza nem téríthető költségeket jelenti, melyeket a mentális könyvelés következtében későbbi döntéseink során is figyelembe vesszük. Az elméleti áttekintés nyújtása mellett tehát célom volt, hogy saját kísérlettel teszteljem a mentális könyvelés, az elsüllyedt költségek figyelembevétele, valamint a tranzakciós hasznosság (a tranzakciók elkönyvelésében, értékelésében játszik szerepet) létezésének jelenségét, valamint a két célcsoport közötti különbségeket. Ehhez 100 gazdasági, illetve 92 nem gazdasági képzésben résztvevő magyar egyetemistát hasonlítottam össze, valamint a teljes, közel 200 főből álló mintán is teszteltem ezeket a jelenségeket. A mentális könyvelést, valamint az elsüllyedt költségek befolyásoló hatását 2-2, míg a tranzakciós hasznosságot 1 kísérletpárral teszteltem. Ezek saját kísérletek, melyek klasszikus, már régebben elvégzett kísérletekre épültek. A gazdasági és nem gazdasági tanulmányokat végzők döntéshozatala között nem találtam szignifikáns különbséget, azonban jelenségek a teljes mintára alapvetően (egy kísérletet leszámítva) igazolódtak.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:2. díj
Subjects:Psychology
Economics
ID Code:13335
Specialisation:Gazdálkodási és menedzsment
Deposited On:10 Dec 2020 12:46
Last Modified:10 Dec 2020 12:46

Repository Staff Only: item control page