Herczeg, Dániel (2013) A közlekedés externális költségeinek internalizálási lehetőségei : A megtett úttal arányos útdíj bevezetése Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Környezetgazdaságtani és Technológia Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása óta megnégyszereződött a hazánkon áthaladó külföldi kamionok száma. A folyamatosan növekvő forgalom egyre nagyobb terhet jelent mind a gazdaság, mind a környezet számára. A szakdolgozatban a következő kérdések megválaszolására törekedtem: Milyen külső hatásokkal jár a közlekedés, amelyeket a közlekedés szereplői nem vesznek figyelembe? Milyen közlekedéspolitikai intézkedések történnek a forgalom szabályozásának és a környezetünk védelmének érdekében? Mi az oka annak, hogy a magyarországi utak jelentik az olcsó alternatívát a tranzitforgalom számára? A dolgozat első részében tisztázom az externáliák fogalmát, kitérek azokra a piaci és állami eszközökre, amelyekkel internalizálni lehet a külső költségeket. Ezek után bemutatom a közlekedés által okozott külső gazdasági hatások kialakulásának okait és csoportosításának lehetőségeit. A második fejezetben vizsgálom az Európai Unió és Magyarország közlekedéspolitikáját, elsősorban az externális költségek kezelésében kiemelt szerepet kapó díjpolitika szempontjából. A befejező részben kerül sor a magyar díjpolitika fejlődésének, valamint a jelenleg működő útdíjrendszernek a bemutatására. Összehasonlítom a jelenlegi, időtartamhoz kötött tarifarendszert a bevezetni tervezett, megtett úttal arányos díjrendszerrel és annak várható gazdasági és környezeti hatásaival, valamint a környező országok díjszedési megoldásaival. A szakdolgozatban kapott eredmények alapján a megtett úttal arányos útdíj mielőbbi bevezetése javasolt. Az új tarifarendszer lehetővé teszi a forgalomszabályozási és a környezeti szempontok figyelembevételét az úthasználati díjak megállapításánál, ezáltal a közlekedés által legnagyobb arányban okozott externáliák, azaz a balesetek, légszennyezés, torlódások csökkentését. A társadalomnak okozott költségek érvényesítésével, az arányos útdíjak kivetésével megszűnik az árkülönbség a magyar és a külföldi utak használata közt, így a tranzitfrogalom számára nem Magyarország lesz az olcsó alternatíva. A használattal arányos útdíjrendszer bevezetése jelentős többletbevételt jelent a költségvetés számára, azonban csak akkor éri el igazi célját, ha felhasználása a közlekedés által okozott externális költségek finanszírozását szolgálja majd.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Közlekedés, távközlés Környezet-gazdaságtan, környezetvédelem |
Azonosító kód: | 7011 |
Képzés/szak: | Gazdálkodási és menedzsment szak |
Elhelyezés dátuma: | 07 Ápr 2014 12:13 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 21:10 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap