Somogyi, Gergely (2012) Zenei szolgáltatások stílusok szerinti megoszlása az egyetemisták és főiskolások között. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
847kB |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom címe "Zenei szolgáltatások stílusok szerinti megoszlása, az egyetemisták és főiskolasok között". Mivel gyermekkorom óta foglalkozom zenével érdekel, nemcsak a zene történelmi, hangzástani, hanem marketing, gazdasági és menedzsment háttere is. A dolgozatom egy zenetörténeti áttekintéssel kezdődik, ahol bemutatom, a zenei világ művészeti hátterét. Fontosnak tartom, hogy mielőtt az olvasó elmerülne a zenei világ gazdasági háttérben, megfelelő képet kapjon arról, hogy hogyan alakult ki a napjainkban hallható zene. Kiemeltem a huszadik század zenéjét, ami a mai zenének feleltethető meg. Amint az a dolgozatom címében is olvasható, az elméleti háttér külön kitér a jelenkor zenei stílusaira, és színességére, fogyasztói szempontból. A zenei stílusok segítenek a zenehallgatóknak eligazodni az egyre szélesebb zenei palettán. A stílusok tulajdonképpen kategóriákat alkotnak, amelyek elhatárolják a különböző zenei hangzásokat egymástól. Mivel egyre szerteágazóbb a zene, sokszor nemcsak a fogyasztók, de még maguk a művészek sem tudják pontosan behatárolni az általuk hallgatott, vagy alkotott műveket. A zenei szolgáltatások jellemzésére is szükség volt, mivel ez is alapvető részét képezi a szakdolgozatomnak. A fogyasztók nagyon nehezen tudják elválasztani a zenei termékeket, a zenei szolgáltatásoktól. A HIPI elv segítségével elemeztem a zenei szolgáltatásokat, és igyekeztem megtalálni a határvonalat a termék és szolgáltatás fogalam között. Ez az elv jó támpontot adott, de a megfelelő definíciót a Kenesei és Kolos1 könyvből merített meghatározás segített a pontosan behatárolni, miszerint „a szolgáltatás alapvetően megfoghatatlan teljesítmény, cselekvéssorozat, folyamat, amely az esetek többségében, még ha tárgyiasult termékhez kötött is nem okoz változást a tulajdonviszonyokban.” A legismertebb zenei szolgáltatások a koncertek. Azonban a fogyasztók nem látnak be a koncertek menedzsment és gazdasági háttérfolymataiba. Úgy gondoltam, hogy felvázolom, a gazdasági és menedzsment folymatokat egy rendezvény kapcsán. Itt kitértem, a betöltendő pozíciókra, azok feladatköreire és összekapcsolódási pontjaira. A zenei fogyasztás átalakulása miatt, egy fejezet erejéig kitértem, hazánk digitális zenei trendjeinek bemutatására. Mivel a zenei hanghordozók mára elavulttá válnak, a piac is átstruktúrálódik a digitális értékesítés irányába. Megfigyelhetők ezek a trendek a mahasz jelentéseiben is. Egy új értékesítési csatorna is létrejött, amit P2P azaz Peer To Peer néven vált ismertté. Ez egy teljesen új értékesítési modellt biztosít a fogyasztóknak, amivel anyagi ráfordítás nélkül, a tér és idő korlátok megszüntetésével az internet segítségével könnyedén el tudnak érni tartalamakat. A kutatási háttér, összefoglalja a kutatás clkitűzéseit, és megfogalmazza a hipotéziseket: H1: Az egyetemisták életének alapvető változása az önállósodás. H1a: Az otthonról, való elköltözés meghatározó változás az egyetemisták életében. H1b: A felelősségvállalás jellege megváltozik az egyetemi évek alatt. H2: A zenehallgatás az egyetemisták korosztályában mindennapi, de magányos tevékenység. H3: A legtöbb egyetemista nem tudja pontosan stílus szerint besorolni a kedvenc zenekarát. H4: Az egyetemisták körében a legmeghatározóbb szempont a zenei szolgáltatások kapcsán az ár. H5: A zenei stílusokhoz különböző fogyasztói szokások köthetők. H6: Léteznek az egyetemere jellemző zenei stílusok, amelyeket a hallgatók előnyben részesítenek. Pl.: Műszaki – Rock, Közgazdász – Elektronikus zene. Miután az olvasó tájékozódott az elméleti háttérről, mélyinterjús kutatással megalapoztam a későbbi online formában lekérdezett kérdőíveket. A mélyinterjúk segítettek a megfelelő struktúra létrehozásában, a megfelelő kérdéstípusok kiválasztásában, és a kérdések és attitűd állítások megfogalmazásában. Öt fővel készítettem az interjút, amelyek diktafonnal rözítésre kerültek a későbbi pontos elemzéshez. A mélyinterjúk fő részei az egyetemmel, zenével, zenei szolgáltatásokkkal, közösségi médiával, az egyetemi élettel kapcsolatos részek és a demográfia. A kérdőíveket 100 fő töltötte ki. A minta közel felét a Budapest Corvinus Egyetem hallgatói tették ki, de számottevő az Edutus főiskola hallgatóinak száma is. A válaszadók között a nők és a férfiak aránya közel azonos volt, lakhelyüket, és oktatási intézményüket tekintve elsősorban budapesti válaszadókról beszélhetünk. Az alapstatisztikai elemzések elvégzése után rátértem, az összefüggések feltárására a változók között. Az első összefüggés a válaszadók neme és az attitűd állítások (16. kérdés) közötti összefüggéseket kutatja. Ennél a két változónál létrejött szignifikáns eredmények: 1. A Rock / Metál / Indie zenét hallgatók több alkoholt fogyasztanak, mint a Klasszikus zenét hallgatók. 2. A Rock / Metál / Indie zenét hallgatók kevesebb pénzt költenek szórakozásra, mint az Elektronikus zenét kedvelők. A kedvenc zenekarok stílusa és az attitűd állítások (16. kérdés) közötti összefüggés esetén a szignifikáns eredmények: 1. A Rock / Metál / Indie zenét hallgatók több alkoholt fogyasztanak, mint a Klasszikus zenét hallgatók. 2. A Klasszikus zenét hallgatók életkora átlagosan magasabb, mint az egyéb stílust hallgatóké. Az egyetemista élet és a hallgatók oktatási intézménye közötti összefüggéseke esetén szignifikáns eredmények: 1. A gimnáziumhoz képest az egyetemen / főiskolán, nincsen, vagy lényegesen kevesebb a kötöttségem 2. A gimnáziumhoz képest az egyetemen / főiskolán, nagyobb felelősség nehezedik rám. 3. A gimnáziumhoz képest az egyetemen / főiskolán, több időt töltök az iskolában. Kerestem, a kedvenc zenekar és a legkedveltebb stílusok közötti összefüggéseket, és a stílus szerinti azonosítás és a hallgatás gyakorisága közötti összefüggéseket is. A hipotézis vizsgálat során,a H1 hipotézist megtartjuk, a H1a hipotézist elvetjük, a H1b hipotézist szintén megtartjuk, a H3 és H4 hipotéziseket megtartjuk. A H2, H5, H6 hipotéziseket pedig elvetjük.
Tétel típus: | MA/MSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Kultúra, közművelődés, sport Szociológia |
Azonosító kód: | 4756 |
Képzés/szak: | Marketing szak |
Elhelyezés dátuma: | 14 Szept 2012 11:18 |
Utolsó változtatás: | 02 Júl 2016 20:46 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap