Gion, Zsófia (2011) Európa társadalomtörténete a XX. században – kamerán keresztül. TDK dolgozat, BCE, Gazdaság- és társadalomtörténeti szekció. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/GZS_20110328071125.pdf
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
895kB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/GZS_20110328071125.pdf
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban az európai filmművészet történetén, a különböző műfajok kialakulásán keresztül szeretném szemléltetni a XX. századi Európa társadalmának változásait. Azért választottam a társadalomtörténet megközelítéséül a filmtörténetet, mint szempontot, mert úgy gondolom, hogy ebben a művészeti ágban képeződnek le a leghatásosabban e század történelmének kicsapódásai, hatásai. Ugyanakkor közel áll hozzám a filmművészet mind elméleti, mind gyakorlati síkon is. Pár évvel ezelőtt még filmes pályára készültem. Azért érdekel ez a művészeti ág, mert szerintem ez a legkomplexebb, a legösszetettebb mind közül. A film egyszerre rendelkezik a hallásra és a látásra gyakorolt hatással, így, mint audiovizuális művészet, több csatornán keresztül van lehetősége kommunikálni. Másfelől pedig a leghatásosabb médium, hiszen az ember legprimerebb érzékszerveire hat, tehát akaratlanul is leköti figyelmét. Mint amikor egy helyiségben megy a tévé, és oda-oda téved a tekintete, pedig tudatosan nem akarja nézni. (Ezt a tulajdonságát természetesen a politikai erők is felismerték és kihasználták, erre a későbbiekben majd rátérek.) A filmművészet tehát, ami a XX. századdal majdnem együtt született, alapvetően meghatározta e század művészeti fordulatait, valamint, mivel mindig kölcsönhatásról van szó, a XX. század történelme alakította a filmművészet műfajait is a saját képére. Szeretnék rávilágítani erre a fontos kapcsolatra, hiszen a film amellett, hogy művészeti ág, jelentős iparral is büszkélkedhet, ebből kifolyólag a gyártás egyik nélkülözhetetlen mozgatórugója többek között a pénz. Az pedig, hogy melyik film mekkora bevételre tesz szert, erősen függ a fogadtatásától, a közönség elvárásaitól, a társadalmi igényektől. És itt lép be a képbe a történelem, ez a társadalomformáló erő, ami egyúttal – néhol közvetlen, néhol közvetett módon – a filmművészetet is befolyásolta. Ha nincs világháború, talán még mindig csak kosztümös történelmi filmek, vagy kabarék lennének a piacon, mert az embereket nem éri trauma, amit fel kell dolgozni. És még folytathatnám, a feltevések sora végtelen. Minden apró rezdülés hatással bírt a filmre, és annak, mivel központi jelentőségű médiumról van szó, feladata volt a lehető leggyorsabban reagálni rá. Én ezt a folyamatot próbálom lekövetni, és elemezni a dolgozatomban. Mivel a teljes áttekintés, úgy gondolom nem ennek a dolgozatnak a feladata, nem is állt célomban felölelni a XX. század teljes filmművészetét. Inkább egy keresztmetszeti képet szeretnék adni, aminek a fő vonalait a különböző korszakok jelentősebb filmrendezői, és az ő munkásságuk kiemelkedőbb alkotásai adják. Ezeken az állomásokon keresztül szeretném ismertetni a filmművészet történetét, és egy áttekintő képet adni róla.
Tétel típus: | TDK dolgozat |
---|---|
További információ: | 2. helyezett |
Témakör: | Kultúra, közművelődés, sport Történelem |
Azonosító kód: | 3281 |
Elhelyezés dátuma: | 24 Máj 2011 11:35 |
Utolsó változtatás: | 08 Szept 2011 15:25 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap