Sínen vagyunk? A vasútfejlesztés hatásai az utasforgalomra Magyarországon = Are we on track? The impacts of rail development on passenger transport in Hungary

Biczó, Dániel and Csató, Margaréta Dóra (2024) Sínen vagyunk? A vasútfejlesztés hatásai az utasforgalomra Magyarországon = Are we on track? The impacts of rail development on passenger transport in Hungary. TDK dolgozat, BCE, Közlekedés és mobilitás. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_csato_m_d_biczo_d_2024tavasz.pdf

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_csato_m_d_biczo_d_2024tavasz.pdf

Absztrakt (kivonat)

A vasútfejlesztésnek évszázados távlatban nem volt olyan jelentősége a gazdasági folyamatok és a társadalomra gyakorolt hatások terén, mint manapság, mind a magyar hálózat állapotát, mind a külföldi fejlesztések mértékét, mind pedig a vasút zöld átállásban és fenntartható fejlődésben játszott megkérdőjelezhetetlen szerepét vizsgálva. Az infrastruktúra döntéshozóinak így hazánkban, illetve külföldön is szem előtt kell tartaniuk a szolgáltatás fejlesztését és az utasok kényelmét. Jelen tanulmány fókusza a személyszállítás, mivel ez az a terület, ami az állampolgárok mindennapi életében meghatározóan jelenik meg, ezen kívül pedig a személyszállítási teljesítményt több faktor befolyásolja, mint a teherszállítás hatékonyságát. Így az emberek utazási motivációját elemezni aktuális Magyarországon, mivel a vizsgált időszakban a vasútfejlesztés fókuszában a személyszállítás minőségének javítása állt, a meglévő vasútvonalak felújításának formájában. Kutatásunkban éppen ezért arra a kérdésre keressük a választ, hogy az elmúlt évtized magyarországi kötöttpályás fejlesztései képesek voltak-e elérni az utasszám növekedését. A téma feltárására azért nyílik most alkalmas időpont, mivel a korábbi, kevésbé megbízható adatrögzítési módszertan, valamint az ország- és vármegyebérletek újonnani bevezetése miatt a Magyar Államvasutak kizárólag a 2013 és 2022 közötti évtizedből rendelkezik megbízható utasinformációkkal az egyes vonalait illetően. Vizsgálatunkat az állami vasúttársaságoktól származó adatok segítségével felépített fix hatású panelregressziós modellel végezzük, amelyben kontrollálunk az egyes vonalak mentén fekvő települések lakosságszám-változására, és figyelembe vesszük a vasútfejlesztés eltérő módozatait. Eredményeink azt mutatják, hogy az ütemes menetrend bevezetése, a járműfejlesztés, a helyjegyváltás kötelezettségének megszüntetése egyes szakaszokon és az elővárosi vonalakon éjszakai járatok indítása szignifikánsan növelték az utasszámot. Modellünk emellett rámutat, hogy a magyar vasútvonalak nagyjából két csoportra szakadnak: míg a fejlesztések az elővárosi és egyéb fővonalakon dinamikusan növekvő utasszámot eredményeznek, addig a nem fejlesztett, jellemzően regionális mellékvonalakon csökken az utasok száma.

Tétel típus:TDK dolgozat
További információ:3. díj
Témakör:Közlekedés, távközlés
Azonosító kód:15901
Képzés/szak:Alkalmazott közgazdaságtan
Elhelyezés dátuma:12 Máj 2025 14:21
Utolsó változtatás:12 Máj 2025 14:21

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap