Báthori, Bence (2022) League of Legends játékosok rangsorolása nem teljesen kitöltött páros összehasonlítás mátrixokkal. BA/BSc thesis, BCE Pénzügy Intézet, Makropénzügyek Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/bathori_bence_2022.pdf
![]() |
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
591kB |
Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/bathori_bence_2022.pdf
Abstract
Szakdolgozatom a döntéselmélet tudományán belül a nem teljesen kitöltött páros összehasonlítás mátrixok egy alkalmazását járja körül. Ezeknek a mátrixoknak az elemei egy-egy erőviszonyt jelenítenek meg a vizsgált alternatívák, jelen esetben profi esport játékosok között. A nehézséget az okozza, hogy a mátrixon belül számos elem nem ismert, és így kell becslést adnunk a játékosok rangsorára. A sportolók rangsorolásának témakörében több alkalmazást is találhatunk a hagyományos sportágakra, mint például a tenisz, a sakk vagy a gó játék. A saját kutatásom a sportoknak egy új formáját, az esportot veszi alapul. A League of Legends profi játékosait hasonlítom össze a világbajnokságokon nyújtott teljesítményük alapján. Az egyik nehézséget az okozta, hogy csapatszintű eredményekből kellett becsülni a játékosok teljesítményét. A vizsgált játékban is megtalálhatók közkedvelt versenyzők, akiket a közvélekedés erős játékosoknak tart. Kutatásom megpróbálja feltárni, hogy ezen vélekedések mögött milyen valós teljesítmény található. A kapott rangsorokból az látszik, hogy nem feltétlen a közkedvelt játékosok közül kerülnek ki a legerősebbek. A League of Legends játékban többféle bajnokságot is rendeznek minden évben, ezek közül csak a világbajnokság eredményeire fókuszálok. A kutatásom során kiderül, hogy a kapott rangsorok érzékenyek a játékosok alaphalmazának megválasztására. A nagyon szűk halmazokból kiesnek olyan összehasonlítási lehetőségek, melyek befolyásolhatják egy játékos erejét. Átfogóbb képet az alaphalmaz bővítésével kaphatunk. Dolgozatomban kétféle súlyszámítási módszert alkalmazok, a logaritmikus legkisebb négyzetek (LLSM) és a sajátvektor módszereket (EV). Az eredmények alapján elmondható, hogy a különböző módszerekkel kapott rangsorok között nincs nagy különbség. Az LLSM módszer azonban kevésbé érzékeny egyes játékosok elhagyására, mint az EV.
Item Type: | BA/BSc thesis |
---|---|
Subjects: | Mathematics. Econometrics Culture, sport |
ID Code: | 15832 |
Specialisation: | Gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés |
Deposited On: | 19 Jul 2024 10:18 |
Last Modified: | 19 Jul 2024 10:18 |
Repository Staff Only: item control page