A magyar házi bivalyállomány vizsgálata statisztikai és ökonometriai módszerekkel : Tenyésztéstől az értékesítésig

Ványi, Virág (2023) A magyar házi bivalyállomány vizsgálata statisztikai és ökonometriai módszerekkel : Tenyésztéstől az értékesítésig. TDK dolgozat, BCE, Agrárgazdaságtan – Agrár- és élelmiszer-marketing. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_vanyi_v_2023.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/bcetdk_vanyi_v_2023.pdf

Absztrakt (kivonat)

A házi bivaly tartása a kétezres évektől egyre növekvő népszerűségnek örvend Magyarországon. A tartása, feldolgozása és értékesítése nem tekinthető olyan versenyzői piacnak, ahol csak a piaci mechanizmusok érvényesülnek. Az állatok tulajdonosait vizsgálva megfigyelhetőek nemzeti parkok, nonprofit szervezetek, önkormányzatok és magángazdaságok is. A bivalytartás motivációja sokrétű: a gazdasági haszonszerzés mellett az értékmegőrzés, a bivaly őshonos minősítése miatt és a természetvédelmi célú élőhelykezelés, az extenzív tartásmód lehetősége következtében. Továbbá, mint a mezőgazdasági tevékenységek többsége, támogatás igénylésére ad lehetőséget, ami szintén piactorzító hatásokkal bír. Dolgozatom célja a magyar bivalyállomány tenyésztésének, feldolgozásának és értékesítésének vizsgálata. Eredményeim alapján, panel adatok elemzéséből arra következtethetünk, hogy vannak bikahízlalásra, ezáltal vélhetően feldolgozásra specializálódott helyek. Kérdőíves adatfelvétellel történt elemzéssel, az összes magyar nő ivarú tenyész egyed 43 százalékán végzett vizsgálatban, a bivalytartók jellemzőinek elemzéséből látható, hogy 4 klaszterre oszthatóak, a nem feldolgozók és feldolgozók között is elkülönül két-két csoport. A feldolgozók között vannak, akik kizárólag feldolgoznak, és akik nagy állomány méretükből kifolyólag élő állat értékesítéssel is foglalkoznak. Termék előállításhoz kapcsolódó beruházásokat az állomány nagyságától függően gazdaságos megvalósítani, azonban még a nagyobb gazdaságokra is jellemző a kisüzemi húsfeldolgozás. A kisebb gazdaságokban nem feltétlenül gazdaságos a saját húsfeldolgozó létrehozása, de az együttműködés hatékony lehet. Vizsgálatom során kiderült, hogy egységes értékesítési felület és marketing kialakítása egyértelmű igény csaknem az összes magyar bivalytartó körében. Javaslatom alapján ezt segíthetné egy minőséget és tartási körülményeket garantáló védjegy létrehozása.

Tétel típus:TDK dolgozat
További információ:2. díj
Témakör:Mezőgazdaság
Azonosító kód:15809
Képzés/szak:Alkalmazott közgazdaságtan
Elhelyezés dátuma:27 Nov 2023 11:17
Utolsó változtatás:27 Nov 2023 11:17

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap