Keményfi, Gergely (2021) Átstrukturálódó európai autóipar? Az EU-27 tagállamok Balassa-indexszel mért előnyei az átalakuló autóipar nemzetközi kereskedelmében. TDK dolgozat, BCE, Európa. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/kemenyfi_g_2021.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/kemenyfi_g_2021.pdf
Absztrakt (kivonat)
Az iparági tendenciák szerint az autóipar jövőjét az elektromos autók gyártása jelenti, és az átállást sikeresen megvalósító országok hamarosan komoly versenyképességbeli előnyre tehetnek szert a nemzetközi kereskedelemben. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy az Európai Unió azon tagállamai, melyek kiemelkedő tevékenységet folytatnak személygépjármű-export terén, vajon meg tudták-e teremteni a sikeres átállás alapjait. A kérdésem megválaszolásához különböző külkereskedelmi mutatókat vizsgálok. Először bizonyítom a kérdés relevanciáját az iparági trendek felvázolásával, és az európai zöld megállapodás tükrében tervezett uniós autóipari átalakulási stratégiával. Ezt követően a Harmonizált Áruleíró és Kódrendszer (Harmonized Commodity Description and Coding System – HS) hat számjegyű szintjét használva két osztályra bontom az általam vizsgált kész személygépjárműveket: hagyományos (belső égésű benzin-, és dízelmotoros) személyautók csoportjára és elektromos (teljesen vagy hibrid) autókra. A kategóriák kialakítása után a Balassa-index négy különböző változatának segítségével megvizsgálom, hogy az elmúlt másfél évtizedben mely uniós országok exportjában mutatható ki a világ többi részével szemben komparatív előny a hagyományos személygépjármű-kivitel kapcsán. Majd ugyanezen számításokat az elérhető időtávlatban elvégzem az elektromos autók kategóriájára is. Kutatásom a következő eredményeket hozta: a hagyományos autóiparban kimutatható komparatív előnnyel exportáló országok csupán töredéke tudta 2019-ig megteremteni az átállás alapjait, így Németország és Szlovákia. Néhány tagállam – például Magyarország vagy Spanyolország – erős lemaradással küzd az autóipari átalakulások ezen szakaszában. A kutatás bizonyíthatja az uniós tagállamok európai autóipari konglomerátumoknak való erős kitettségét: a német és francia anyavállalatok egyelőre nem szívesen szervezik ki a legkorszerűbb technológiát alkalmazó elektromos személyautó-gyártást a perifériatérségekre.
Tétel típus: | TDK dolgozat |
---|---|
További információ: | 2. díj |
Témakör: | Kereskedelem, Turizmus, Vendéglátás Nemzetközi gazdaság Ipar |
Azonosító kód: | 15578 |
Képzés/szak: | Nemzetközi gazdálkodás |
Elhelyezés dátuma: | 16 Máj 2023 10:32 |
Utolsó változtatás: | 16 Máj 2023 10:32 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap