Mit jelent igazán boldognak lenni? – Regressziós elemzés a magyar diákok élettel való elégedettségéről

Eőry, Fanni and Fekete, Dalma (2021) Mit jelent igazán boldognak lenni? – Regressziós elemzés a magyar diákok élettel való elégedettségéről. Outstanding Student Paper, BCE, Szociológia. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/eory_f_fekete_d_e_2021.pdf

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
958kB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/eory_f_fekete_d_e_2021.pdf

Abstract

A dolgozat témája az élettel való elégedettséget befolyásoló folyamatok feltárása. A dolgozat kutatási kérdése, hogy a 15-16 éves magyar diákok szubjektív jóllétére milyen külső és belső tényezők vannak hatással. A dolgozat a 2018-as PISA adatbázis elemeiből a magyar iskolákban végzett felmérés adatait használja fel. A kutatás módszertana lineáris regressziós becslés, melynek függő változója a tanulók élettel való elégedettsége, amit tizenegy független változóval magyaráz. A hipotéziseit az egyén-környezet dimenziók mentén a szakirodalomban található modellek segítségével fogalmazza meg. A dolgozat arra az eredményre jut, hogy a magyar diákok élettel való elégedettségére szignifikáns hatással van az alapvető pszichológiai szükségleteket kielégítő tényezők együttese, úgy mint az észlelt autonómia, a kompetencia és a társas kapcsolatok minősége. A kutatás továbbá megállapítja, hogy az iskolai klímát alakító tényezők nagyobb mértékben befolyásolják a serdülők szubjektív jóllétét, mint a külső, szocioökonómiai tényezők. A konklúziók levonása után javaslatokat tesz a pozitív iskolai légkör megteremtésére és felhívja a figyelmet a fiatalkori boldogság meglétének fontosságára.

Item Type:Outstanding Student Paper
Notes:1. díj
Subjects:Sociology
Psychology
ID Code:15543
Specialisation:Pénzügy és számvitel
Deposited On:10 May 2023 13:49
Last Modified:10 May 2023 13:49

Repository Staff Only: item control page