Az Instagram testképre gyakorolt hatása a Z-generációs férfiak körében

Kádár, Evelin (2022) Az Instagram testképre gyakorolt hatása a Z-generációs férfiak körében. MA/MSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája az Instagram hatása a Z-generáció férfiainak testképére. Napjainkban a figyelem középpontjában álló téma a közösségi média használatának következménye. Azonban, ha erre gondolunk sokszor inkább a nőkre gyakorolt befolyása jut eszünkbe. (Royal Society For Public Health, 2017) A testképzavar sok fiatal számára probléma, ugyanakkor kevés szó esik arról, hogy miként érinti ez a jelenség a férfiakat. Ezen információk tudatában, kíváncsivá tett az a tény, hogy miként hat a férfiakra ez a jelenség. Hipotézisem, hogy az Instagram rendszeres használata hatással van a Z-generációs férfiak testképére. Tíz mélyinterjún keresztül igyekeztem a folyamatok és a jelenségek közötti kapcsolatot, valamint a jelenség kialakulását, fejlődését befolyásoló tényezők összefüggéseit, törvényszerűségeit feltárni. Kutatásomban górcső alá vettem, hogy az általam megkérdezett 14-25 év közötti interjúalanyok milyen tapasztalatokkal rendelkeznek. A mélyinterjúk alapján hipotézisem bebizonyosodott, mivel a Z-generációs férfiak testképére hatással van az Instagram, hiszen kiemelten fontos figyelmet fordítanak bizonyos tényezőkre, amely a külső megjelenésükkel kapcsolatos. Az Instagram hatása már ilyen kevés interjúalany szám alapján is feltárható, ugyanakkor a Z-generáción belül is eltéreseket tapasztalhatunk korosztály alapján. A férfiak gyakran testelégedetlenségről, valamint aggodalomról számoltak be az interjúk során, amelyek következetesen és erősen összefüggésbe hozhatóak a mindennapi közösségi média használatával, illetve az ott megjelenő tartalmakkal. Ezenkívül vizsgálom azt is megállapította, hogy az izmos-tónusos ideál széles körben elterjedt a közösségi médiában, így ennek a testképnek az elérésére irányuló vágy általánosnak tűnik a férfiak körében. Azonban ez a vágy gyakran motivációvá formálódik a felhasználókban. A motiváció kiemelkedő jelentőséget kapott az interjúk során, hiszen a testépítéssel foglalkozó influencerek követése számukra azt eredményezi, hogy teljesítményüket folyamatosan növeljék. A motiváció pozitív tényezőként jelent meg vizsgálatomban, ugyanakkor ez idealizált testképre való törekvéseit hordozza magában.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Azonosító kód:15275
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:23 Jan 2023 14:17
Utolsó változtatás:23 Jan 2023 14:17

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap