ARC kiállítás, avagy a társadalmi problémák civil, vizuális reprezentálása Magyarországon

Bittó, Kitti (2022) ARC kiállítás, avagy a társadalmi problémák civil, vizuális reprezentálása Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat témája a társadalmi problémák és a vizualitás meggyőző erejének bemutatása volt. Mindez az ARC kiállítás plakátjain keresztül valósult meg. Ismerteti azokat a vizuális elemeket, amelyekkel a társadalmi célú kezdeményezés operált. Továbbá, olyan új kódrendszert is kínált, amely útmutató lehet egyéb, modern vizuális anyag kódolásánál. A szakirodalmat áttekintő rész a dekódoláshoz szükséges, legalapvetőbb ismereteket fedte le. Leginkább Kenneth Burke-t, Bo Bergström-t és Daniel Chandler-t idéztem a négy alapvető trópus részletezésénél. Az utóbbi szerző „Semiotics the basics” című könyvének egyik fejezete pedig támpontként szolgált kódrendszerem kialakításánál. A négy képi metafora típusainál Charles Forceville, a metonímiánál George Lakoff és Mark Johnson volt a segítségemre. A figura és a trópus szétválasztásáról Adamikné Jászó Anna írása szerint esett szó. A vizuális retorikáról Aczél Petra, annak három módjáról Brian L. Ott és Greg Dickinson műve alapján számoltam be. A vizuális retorikai műveleteknél Barbara J. Phillips és Edward F. McQuarrie, a jeltípusok leírásánál Charles Sanders Peirce munkájára támaszkodtam. Empirikus kutatásom elemzési egységei a képek voltak. 10-10 kép került kényelmi mintavétel szerint kiválasztásra a 2020-as és 2021-es kiállítás plakátjai közül. A komplex módszer lehetővé tette, hogy a képek tartalomelemzése kódokkal történjen. Valamint azt is, hogy azok esetleges szándékának, kontextusának definiálása megvalósulhasson. Az önálló kódrendszerem keretét Chandler három fő kódja, a társadalmi kód, az ábrázolási kód és az értelemzési kód adta. Társkódoló segédkezésével dekódoltam a plakátokat. Bebizonyosodott, hogy a plakátok leginkább a hazai, felsőbb hatalmat kritizálták vizuálisan. Mindezt filozófiai és politikai kérdéseket, eszméket boncolgatva tették. Az esztétikai, a verbális, a marketing elemek, a retorikai eszközök és a különböző jeltípusok mind hozzáadtak a mondanivalóhoz. Az alkotók sokszor nyúltak vissza korábbi alkotásokhoz és használnak intertextualitást. A két kiállítás aktualitását tükrözte, hogy képeik a koronavírus, a belpolitikai helyzet és az egyenlőtlenségek köré csoportosultak. A jövőben a mostani kutatási módszeren túl, fókuszcsoport bevonásával folytatnám a kutatást. Bízom abban, hogy az eredmények hozzájárulhatnak a heterogén csoportokat megcélzó társadalmi célú hirdetések vagy reklámok hatékonyságának növeléséhez.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Azonosító kód:15227
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:12 Jan 2023 07:56
Utolsó változtatás:12 Jan 2023 07:56

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap