Magyar, Inez (2022) Sharenting: Magyar celebek és influencerek gyermekei a közösségi médiában. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
397kB |
Abstract
Mára már teljesen természetes, hogy valaki képeket oszt meg gyermekéről a közösségi oldalakon, így a távoli rokonoknak, ismerősöknek is büszkélkedhetnek a szülők. Ennek a trendnek köszönhetően született meg a „sharenting” kifejezés, melyet először a Wall Street Journal tett közzé, még az „oversharenting” szót használva erre a jelenségre (Leckart, 2012). Röviden, a kifejezés arra utal, hogy a szülők képeket osztanak meg gyermekeikről a közösségi média platformokon. Magyarországon rengeteg példa található arra, hogy a celebek és az influencerek is előszeretettel tesznek közzé képeket a gyermekeikről különböző közösségi média platformokon, így százezrekhez eljuttatva a fotókat. Szakdolgozatomban kétfajta viselkedésmódot vizsgálok: egyrészről olyan magyar celebeket és influencereket mutatok be, akik már valamilyen módon kitették a nyilvánosságnak gyermekeiket, másrészről kerestem olyan hírességeket is, akik nem szívesen mutatják meg családjaikat a kíváncsi követőknek. Végig követtem a Tibi atya ellen indított pert, melyet Kulcsár Edina és férje Szabó András kezdeményezett. Megnéztem Ördög Nóra vlogvideóit a YouTube-on és utánajártam, hogy miért szerepelteti gyermekeit a videóiban, továbbá elemzésre került Berki Krisztián kislányának születése is, melyet élőben közvetítettek. Tóth Gabi, Sebestyén Balázs, Dobó Kata és Szinetár Dóra gyermekei arcát szinte sosem lehet látni, így kíváncsi voltam arra, hogy miért rejtegetik őket a nyilvánosság elől. Megvizsgáltam a képek megosztásának jogi hátterét, és utánanéztem annak, hogy mit tehet a gyermek akkor, hogy ha a szülei sértik meg a személyiségi jogait. Olyan megoldásokat is kerestem, melyek lehetővé teszik egy gyermek influencer-kampányban való szerepeltetését úgy, hogy az ne legyen hatással az életére és a jogai se sérüljenek. A kutatásom során négy édesanyával készítettem interjút, főként arra voltam kíváncsi, hogy ők milyen rendszereséggel posztolnak képeket a gyermekeikről, mennyire vannak tisztában a kockázatokkal, és hogy őket mennyire lehet befolyásolni, ha egy híresség a gyermekével reklámoz dolgokat. A hipotézisemet, miszerint a celebek/influencerek gyermekeivel való reklámozás hitelesebbé teszi a termékeket, így könnyebb lesz az eladásuk is, az alanyok válaszai megcáfolták. A válaszadók közül még egyiken sem vásároltak terméket csak azért, mert egy híresség reklámozta azt.
Item Type: | BA/BSc thesis |
---|---|
Subjects: | Media and communication |
ID Code: | 15221 |
Specialisation: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Deposited On: | 11 Jan 2023 14:05 |
Last Modified: | 11 Jan 2023 14:05 |
Repository Staff Only: item control page