Az élőbeszéd hatalma: A nyilvános beszéd gyakorlatának lehetőségei és relevanciája az AIESEC diákszervezetben

Vajda, Triniti Andrea (2022) Az élőbeszéd hatalma: A nyilvános beszéd gyakorlatának lehetőségei és relevanciája az AIESEC diákszervezetben. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom középpontjában a nyilvános beszéd készségének fejlesztése áll az AIESEC Nemzetközi Diákszervezetben. Hipotézisként azt határoztam meg, hogy az AIESEC-ben előadott nyilvános beszédek segítségével a tagok fejlődnek az előbb említett készségben. A készség fejlesztésével egyidőben pedig csökken a nyilvános beszédtől való félelmük. Ennek mentén kettő kutatási kérdést határoztam meg. Az első, hogy ezt a megszerzett tapasztalatot tudják-e kamatoztatni a volt AESEC-es tagok a munkaerőpiacon. Második kutatási kérdésem pedig, hogy miként tudják az említett készséget kamatoztatni. Hipotézisem megvizsgálásához két módszert alkalmaztam. Először volt AIESEC-es tagokkal készítettem félig strukturált interjúkat. Valamint online kérdőív formájában a jelenlegi tagok véleményét vizsgáltam meg kutatási témámmal kapcsolatban. Célom az volt, hogy az AIESEC-ben felmerülő nyilvános beszéd készségének fejlesztésére irányuló elméleti oktatást és gyakorlati tapasztalatokat összehasonlíthassam az ebben a témában releváns szakirodalommal, így összegezve, hogy az AIESEC milyen lehetőségeket tud nyújtani a tagok számára a retorika és a nyilvános beszéd készségének fejlesztésére. A szervezetben tapasztaltakat összehasonlítottam Platón, Arisztotelész és más a nyelvre, a meggyőző nyelvi kifejezésre, a beszéddel történő rábeszélésre irányuló retorika megközelítéseivel. Továbbá a retorika új területeivel, ahol előtérbe kerül a vizualitás, a hangzás és a figyelem is (Aczél, 2015). Az eredményeimből az derül ki, hogy a volt AIESEC-es tagok mindegyikének segítettek az AIESEC-es tapasztalatai a későbbi professzionális karrierjük során. Tapasztalataik egyén és pozíciófüggőek voltak, azonban a pozícióra indulásokat minden résztvevő megemlítette nyilvános beszéd gyakorlásaként. A kérdőív kitöltőinek 67%-a tudott elmondása szerint határozottan fejlődni nyilvános beszédben az AIESEC-nek köszönhetően. Ez alapján és az interjúvoltak véleménye alapján arra a következtetésre jutottam, hogy habár az AIESEC-ben előadott nyilvános beszédek segítségével a tagok nem fejlődnek garantáltan az előbb említett készségben, de van lehetőségük nyilvános beszéd készségének fejlesztésére a szervezetben.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Azonosító kód:15210
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 12:37
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 12:37

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap