Madarat tolláról, tetoválót Instagrammjáról? A tetováló szakma forradalma a platform népszerűségének növekedésével

Galántay, Nikolett (2022) Madarat tolláról, tetoválót Instagrammjáról? A tetováló szakma forradalma a platform népszerűségének növekedésével. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Abstract

A dolgozat a tetoválóművészek szociális médiában, azon belül is az Instagrammon tanúsított attitűdjeinek és a potenciális vendégek vagy követők arra adott reakcióinak vizsgálatát tűzte ki célul, Robert B. Cialdini, A Hatás című könyvében összefoglaltak, a befolyásolási technikák tükrében. Az elméletek egy általánosságban és nagyrészt remekül levetíthetők a társadalomra, azonban érdekes megvizsgálni a közösségi média terében való érvényesülés kérdését. Legmélyebben vizsgálatnak a társadalmi bizonyíték (Lun, Sinclair, Whitchurch, & Glenn, 2007), a következetesség (Fazio, Blascovich, & Driscoll, 1992) és a kölcsönösség (Kunz & M., 1976) elveit vetette alá a dolgozat, de a tekintélytisztelet elvének (Milgram, 1974) kivételével mindegyikkel foglalkozik. A primer és szekunder kutatási kérdésekre adott válaszok feltárják például, hogy mennyire befolyásolja a felhasználókat a művész követőszáma, visszajárnak-e az adott tetoválóhoz, vagy éppen mennyire fontos a felhasználó feed-jének egységessége. A kutatás fókuszcsoportos interjú keretein belül zajlott két, egy 11 fős tetováltakkal teli és egy 7 fős tetoválásokkal nem rendelkező csoportokban, hogy meg lehessen vizsgálni a közösségi média hatását a tetováló világba már bevonódott és még kívülálló felhasználók szemében. A következetesség elvének használatát fontos még megemlíteni a beszélgetés kapcsán, hiszen a résztvevők minden kérdésre adott válaszukat először írásban rögzítették, azután került sor a megvitatásra. Összességében megállapítható, hogy a tetoválások művészi mivolta és értéke következtében nem lehet fekete-fehér képet kapni az attitűdök változásának okairól. Például sokan inkább az adott tetováló támogatása miatt szívesebben is választanák a kevés követővel rendelkező művészt, ami abszolút szembe megy a társadalmi bizonyíték elvével. Kiegészítendő, akár szélesebb körben terjeszthető, kvantitatív kérdőíves kutatás is lefolytatható volna, vagy épp a szakma szemszögéből, tetoválók interjúvolásával is érdekes irányba lehetne kiterjeszteni a kutatást.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Media and communication
Psychology
ID Code:15203
Specialisation:Kommunikáció- és médiatudomány
Deposited On:11 Jan 2023 11:21
Last Modified:11 Jan 2023 11:21

Repository Staff Only: item control page