Politikai kommunikáció az Instagram felületén, avagy miként érik el politikusnőink, hogy azonosuljunk velük?

Polgár, Linett Fanni (2022) Politikai kommunikáció az Instagram felületén, avagy miként érik el politikusnőink, hogy azonosuljunk velük? BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban az Instagram felületén politikusnők által folytatott politikai kommunikációt vizsgálom, nagy hangsúlyt fektetve a perszonalizáció jelenségére. Feltételezésem szerint a magyar politikusnők különböző hétköznapi szerepekben (karrierista nő, természetkedvelő állampolgár, szabadidős tevékenységből profitáló személy, háziasszony, családcentrikus ember, állatbarát felhasználó) jelennek meg közösségimédia-felületeiken azzal a céllal, hogy elnyerjék a női választók szimpátiáját és megkönnyítsék a szavazók azonosulását velük. Hipotéziseim a hat kiválasztott magyar politikusnő (Juhász Hajnalka, Dunai Mónika, Novák Katalin, Szél Bernadett, Kunhalmi Ágnes és Szabó Tímea) Instagram-jelenlétével, illetve a 18–25 és 48–55 éves korosztályba tartozó női célcsoportok attitűdjére vonatkoznak a politikusok Instagram-jelenlétére reflektálva. A dolgozat szakirodalmi hátterének ismertetése során említésre kerül Merkovity Norbert elmélete a politikai kommunikációval és a politikai marketinggel kapcsolatban, a Szécsi Gábor által definiált politikai közösségek mediatizációja, a számos kutató által megfogalmazott polarizáció jelensége, a centralizált és decentralizált perszonalizáció értelmezése, továbbá Bajomi-Lázár Péter, Bíró Mária és Nyárádi Gáborné által feltárt politikusi imázs-fogalom. Tartalomelemzésem során hat magyar női politikus Instagram-oldalát tekintettem át 2021. augusztus 1. és október 1. között különböző szempontok szerint, különös hangsúlyt fektetve a szerepkörökre, a politikusnők ruházatára, illetve a képi tartalom és a hozzárendelt szöveg közötti összhangra. Kvalitatív kérdőíves kutatásomban összekapcsoltam a politikusnőket az általuk leggyakrabban megjelenített szerepkörökkel, és így vizsgáltam a korosztályok attitűdjét a női politikusokkal összhangban. Hipotéziseim részben igazolódtak be, ugyanis a célcsoportok nem mindig azokat a politikusnőket választották legszimpatikusabbnak, akiket én a szerepköreik segítségével hozzájuk rendeltem. További feltételezéseim a tartalmak elemzésével és a célcsoportok attitűdjével kapcsolatban is vegyes eredményeket mutatnak. A politikusnők közül érdemes kihangsúlyozni Novák Katalin szerepét, akit kiemelkedően szimpatikusnak és azonosulásra méltónak talált mindkét célcsoport. Szakdolgozatom egyik akadályaként említendő, hogy válaszadóim nem feltétlenül politikai hovatartozástól függetlenül értékelték a politikusnőket. Dolgozatomat érdemes lehet a későbbiekben további közéletben meghatározó női politikus elemzésével kiegészítenem.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Politikatudomány
Azonosító kód:15194
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:11 Jan 2023 09:35
Utolsó változtatás:11 Jan 2023 09:35

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap