Róka, Fanni (2022) Az Instagram posztok és tartalomgyártóik véleménye között fellelhető konzisztenciák vizsgálata. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
473kB |
Abstract
„A korábbi sportágától megváló élsportoló, a valóságshow-ból kilépő ismeretlen szereplő, valamely televíziós műsorszám nyertese mára jellemzően így fogalmaz: „majd megjelenek a médiában” - jelezve, hogy a „médiában” való szereplés: karrier, lehetőség, egyben a siker mércéje” (Horváth Dóra - Nyírő Nóra - Csordás Tamás 2016:5). Vajon valóban igaz – e a fenti állítás, s a médiában való szereplés ténylegesen meghozza – a várt sikert? A közösségi média különböző platformjain elhelyezett vizuális tartalmak, s az általuk megjelenített képi világ, sokszor megtévesztő eszközökkel konceptualizálják azt a tökéletes valóságot, amit megálmodunk magunknak. A 2000 – es években bekövetkező ,,social-media boom’’ egy új, eddig nem látott köntösbe bújtatta a tartalomgyártók világát. A 2017 – es évek végére pedig a közösségi média is hatást gyakorolt a média ökoszisztémájára, megnyitva ezzel az utat az induló vállalkozásoknak és platformoknak a világméretű fejlődés felé. (Michael D'Oliveiro 2019: 2). Az utóbb említett jelenség kulcsot adott az önálló gondolkodású emberek kezébe, s alkotásra sarkallta őket. A befogadóban ezáltal felmerülhet a kérdés, hogy vajon miként éli meg a tartalommegosztó egy–egy poszt publikálását, s annak visszhangját, melyet közössége / követőtábora ad számára. Témaválasztásomnál saját motivációmnak tekintettem, hogy 2017 – ben létrehoztam személyes blogomat, ezáltal én is elindultam a tartalommegosztás útján, így ez a téma számomra is releváns. Az általam megfogalmazott kutatási kérdés a következő: Fellelhető – e konzisztencia a megosztott tartalmak és a tartalomgyártók saját véleménye között? A szakdolgozatomban felállított hipotézis a következőképpen hangzik: A tartalomgyártók által megosztott tartalmak és mélyinterjúik között konzisztencia van. Kijelenthetjük, hogy a tartalomgyártás egy új szakmát teremtett, amelyet közismert néven influencernek hívunk. ,,Véleményük erőteljes hatással van az emberekre, különösen a fiatal generációra. Modern jelenségként jelölhetjük meg őket, amely az elmúlt években óriási növekedést mutatott a marketingügynökségekkel való együttműködésben.” – állítja a szakmáról Kádeková Zdenka és Holiencinˇová Mária (2018: 90-105). Szakdolgozatom során a fő hangsúlyt az Instagram platformja kapja, amelyre kétfajta kutatási módszert vetítek ki. A platform felhasználói közül kiválasztott, egy négy főből álló heterogén csoport profilját fogom elemezni, véletlenszerű mintavétellel, önkényes elv alapján. – Ezen csoport tartalmainak elemzésével, és az általuk adott strukturált mélyinterjúk összehasonlításával, kívánom megtalálni a választ feltett kutatási kérdésemre.
Item Type: | BA/BSc thesis |
---|---|
Subjects: | Media and communication |
ID Code: | 15178 |
Specialisation: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Deposited On: | 11 Jan 2023 07:24 |
Last Modified: | 11 Jan 2023 07:24 |
Repository Staff Only: item control page