Az iskolai teljesítmény hatása a barátságok alakulására és a népszerűségre

Libisch, Lea (2022) Az iskolai teljesítmény hatása a barátságok alakulására és a népszerűségre. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
318kB

Absztrakt (kivonat)

Az általános iskolai évek életünk meghatározó részében helyezkednek ki, hiszen tanulmányaink során itt töltjük a legtöbb időt. Tulajdonképpen itt kezdünk el igazán szocializálódni, és a család után a második legfontosabb szocializációs színtér. Itt alakulnak ki az első komolyabb barátságok, és kialakulnak az osztályon, évfolyamon belüli viszonyrendszerek is. Az évek alatt az osztálytársakkal töltik el a gyerekek a legtöbb időt, így alkalmuk nyílik megfigyelni, kiismerni az olyan helyzeteket, a rendszereket, státusz szimbólumokat, mint például amilyen a népszerűség is. Kutatásom pontosan erre irányul, ugyanis arra keresem a választ, hogy az iskolai teljesítmény milyen hatással van a népszerűségre. Ehhez kérdőíves adatgyűjtést végeztem nyolcadikos diákokkal, összesen 82 fővel, és az adatokat SPSS-ben elemeztem. Segítségemre volt a kutatási kérdéseim megfogalmazásában a szakirodalom, melyről az Elméleti háttér című fejezet alatt bővebben is írok, illetve ismertetem kutatási kérdéseimet is. A szakirodalmi áttekintés során fontosnak tartottam, hogy olyan szerzőket válasszak, akiknek több népszerűségkutatással kapcsolatos tudományos írásuk is van, így többek között Cillessen néhány cikkét is feldolgoztam. A kérdőív elkészítése során fontosnak tartottam azt szem előtt tartani, hogy nyolcadikos gyerekekről van szó, így olyan kérdéseket kell megfogalmaznom, amit megértenek, és őszintén, szívesen válaszolnak is rá. Több olyan kérdést is feltettem, melynél saját választ kellett 1-2 mondatban kifejteni, hogy felmérjem, bizonyos tulajdonságokról hogyan vélekednek. A kapott eredményeket táblázatokkal szemléltetem. Mindegyik eredményem azt mutatja, hogy ha csak minimálisan is, de befolyással van az iskolai teljesítmény az osztályon belüli népszerűségre, sőt arra is, hogy kinek hány barátja van, illetve mi alapján választotta ki barátait. A kérdőívben ugyanis tettem fel arra vonatkozó kérdéseket, melyeket 1-5 skálán kellett értékelni, hogy mit tartanak a diákok fontosnak a barátaik szempontjából.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Szociológia
Azonosító kód:15130
Képzés/szak:Szociológia
Elhelyezés dátuma:09 Jan 2023 09:53
Utolsó változtatás:09 Jan 2023 09:53

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap