Lakatos, Lucia (2022) Iskolai érzékenyítő programok egy elfogadóbb társadalom szolgálatában : Egy hazai jó gyakorlat hatásának vizsgálata az előítéletesség csökkentésére. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
788kB |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban előítélet problémákkal foglalkozom, kiemelt figyelmet fordítva a magyarországi romákkal kapcsolatos sztereotípiákra és előítéletekre, illetve a magyar társadalom cigánysághoz való viszonyulására. Vizsgálatom középpontjában azok a színházi nevelési- és iskolai érzékenyítő programok állnak, melyek sok egyéb céljuk mellett a társadalmi szemléletformálást, és az előítéletesség mérséklését hivatottak elérni. A témához kapcsolódó hazai jó gyakorlatok közül a Független Színház Magyarország Roma Hősök workshopját vizsgáltam átfogóan. Arra voltam kíváncsi, hogy hogyan befolyásolja a résztvevők romákkal kapcsolatos attitűdjeit a foglalkozás, továbbá, hogy az képes-e csökkenteni az előítéletesség mértékét? Kevert módszertannal végzett kutatásom azt mutatta, hogy a workshop hatására a résztvevők romákhoz való érzelmi viszonyulása pozitívabb lett és a cigánysághoz kapcsolt sztereotípiákkal való egyetértés mértéke csökkent, viszont az eredmény nem szignifikáns és a kis minta miatt a vizsgálat nem tekinthető reprezentatívnak. Annak ellenére, hogy az eredmények nem általánosíthatók, a bekövetkezett változások elősegíthetik a társadalmi tudatosságot, és aktivitásra való hajlandóságot, a kritikus gondolkodást és a különböző csoportokra, illetve eltérő nézőpontokra való nyitottságot egyéni és kisebb csoportos szinten.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Szociológia |
Azonosító kód: | 15128 |
Képzés/szak: | Szociológia |
Elhelyezés dátuma: | 09 Jan 2023 09:26 |
Utolsó változtatás: | 09 Jan 2023 09:26 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap