Társas kapcsolatok hatása az intézmény- és szakválasztási motivációkra végzős középiskolai tanulók körében

Andrónyi, Dóra (2022) Társas kapcsolatok hatása az intézmény- és szakválasztási motivációkra végzős középiskolai tanulók körében. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Szociológia és Társadalompolitika Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
523kB

Abstract

Napjainkban egyre elterjedtebb a felsőoktatási rendszerben való továbbtanulás, természetes a diákok számára, hogy folytatják a tanulmányaikat az érettségit követően. Szerteágazó szakirányok közül van lehetőségük dönteni, hogy melyik irányba szeretnének továbbmenni, azonban sokak számára a megfelelő szak és intézmény kiválasztása nehézségekkel jár. Kutatásom során a diákok továbbtanulási motivációi mellett arra a kérdésre kerestem a választ, hogy mi alapján választják ki a számukra megfelelő irányt, illetve erre a fontos döntésükre a társas kapcsolataik mennyire vannak hatással. Kvalitatív módszert alkalmazva félig strukturált interjúkat készítettem négy gimnáziumi végzős lánnyal és négy elsőéves egyetemi hallgatóval. A kutatási eredmények alapján mindegyik válaszadó számára egyértelmű volt a továbbtanulás mellett való döntés, mivel a későbbiekben szeretnének magas szintű pozíciót elérni munkahelyükön, és ehhez elengedhetetlen a diploma megszerzése. Az egyetemválasztási döntésükben eltérő befolyásoló tényezők voltak, azonban mindegyik interjúalanyom választására hatással voltak egy bizonyos szinten a társas kapcsolataik. Többen a szüleik és testvéreiktől látott mintát követve választottak szakirányt, míg mások számára az volt fontos szempont, hogy barátaik mit gondolnak az esetleges döntésükről, illetve ők merre tanulnak tovább.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Sociology
Psychology
ID Code:15111
Specialisation:Szociológia
Deposited On:06 Jan 2023 09:05
Last Modified:06 Jan 2023 09:05

Repository Staff Only: item control page