Egyházi kommunikáció – A kommunikáció fogalmának egy értelmezése a római katolikus egyházban

Kemenár, Éva Nóra (2021) Egyházi kommunikáció – A kommunikáció fogalmának egy értelmezése a római katolikus egyházban. MA/MSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
428kB

Abstract

Témámként az egyházi kommunikációt választottam, aminek fő oka az, hogy mindenképpen egy olyan témát szerettem volna feldolgozni, megvizsgálni, ami a keresztény egyház kommunikációja köré épül. Szakdolgozatom fő kérdése az, hogy milyen elvek alapján gondolkodik a katolikus egyház a kommunikációról, illetve arra keresem a választ, hogy ezek az elvek nevezhetőek-e egy újfajta kommunikációs elméletnek a már létező elméletek között. Ezekre a kérdésekre úgy próbáltam választ találni, hogy bevezetésképpen tisztáztam a definíciókat, majd megvizsgáltam magát az egyházi kommunikációt történeti szempontból. Kitértem arra, hogy milyen tömegkommunikációs eszközöket használ a római katolikus egyház, és milyen internetes platformokon van jelen. Ezek után ismertettem a dokumentumokat tartalmi szempontból külön fejezeben szedve őket. A megannyi zsinati dokumentum közül én hármat vizsgáltam részletesen. Communio et Progressio, Inter Mirifica, Aetatis Novae. Ezeket az egyházi megnyilatkozásokat vettem alapul. A Magyar Püspöki Kar Egyházi megnyilatkozások a médiáról című 1997-ben kiadott könyvét használtam, amiben összegyűjtve szerepel a három említett dokumentum. A tartalmak megértése után ismertettem azt a gondolati struktúrát, ami alapján a katolikus egyház a kommunikációról gondolkodik. A dolgozat a római katolikus egyház alapvető hipotéziseit magyarázza 1963-tól 1992-ig. Mivel azóta majdnem harminc év telt el, érdekes lenne leszűkítve vizsgálni a témát, például az egyház és az internet kapcsolatát kutatni. Érdemes lenne megvizsgálni ezeket az elveket abból a szempontból, hogy megállják-e a helyüket a gyakorlati életben, esetleg összegezni azt, hogy a tömegtájékoztatás megjelenésétől napjainkig mi változott, a gyakorlatban milyen elvek tudnának működni régen és ma.

Item Type:MA/MSc thesis
Subjects:Media and communication
Religion
ID Code:14753
Specialisation:Kommunikáció- és médiatudomány
Deposited On:07 Sep 2022 13:13
Last Modified:07 Sep 2022 13:13

Repository Staff Only: item control page