Török, Anna Alméra (2021) A "binge-watching" jelenség motiváló okai és hatásai az egyetemistáknál. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
500kB |
Abstract
A szakdolgozatom témája az online streaming szolgáltatók megjelenése által kialakult „binge-watching” jelenség a témája, ezen belül pedig az, hogy a fiatal egyetemista korosztályra milyen hatással van és milyen motiváló faktorok jelennek meg. A túlzott médiafogyasztás itt is megfigyelhető, ilyen mikor együltében akár 3-4 sorozat epizódot is végignéz a médiafogyasztó, ezt nevezik binge-watching-nak, magyarul hívják sorozatdarálásnak is. A binge-watching tevékenységet elkezdték vizsgálni, előfordul, hogy már függőségnek nevezik. A dolgozatom célja pedig ezt a témát körbejárni és megvizsgálni, hogy korábbi kutatások alapján mi tartozik a binge-watching motivációi közé és hogy milyen fajta érzések figyelhetőek meg a nézőben utána. Számos elmélet és kutatás van, amely alátámasztja a sorozatdarálás jelenség addikítv jellegét, ilyen Csíkszentmihályi és Kubey (2002), akik a televízió függőséget vizsgálták, emellett Csíkszentmihályi (1977) az áramlat (flow) kifejezést definiálja, amit szorosan kapcsolnak hozzá az online térhez és az általa kialakult lelki állapothoz. A racionális addikció elmélete is idekapcsolódik, melyet Becker és Murphy (1988) írt le, miszerint a fogyasztók tisztában vannak választásaik addiktív jellegével. A használat és kielégülés modell (Katz & Blumer, 1974) a fogyasztók médiahasználatát vizsgálja és a teljesíteni kívánt vágyait írja le. Végeztem egy saját kvalitatív kutatás, az online kérdőív formáját választottam, amellyel az volt a célom, hogy minél több egyetemistához juttassam el. A kérdőívben vizsgáltam, hogy az online streaming felületeket hogyan használják a fiatalok, milyen szokásaik vannak, milyen motiváló tényezők lépnek fel binge-watching előtt és hogyan hat ez ki rájuk. A 182 kitöltő közül 147 volt aktív egyetemi hallgató. A megkérdezett egyetemi hallgatók közül majdnem mindegyik használja a streaming szolgáltatókat és elég gyakran, akár minden nap vagy hetente többször. A binge-watching fogalma ismertnek számít a fiatalok körében, hiszen nagy részük tisztában van, mit is jelent és tudta definiálni. A többségnél motiváló tényezők közé tartozott, hogy örömöt ad és kikapcsolja a sorozatdarálás, emellett elvonja a figyelmét az aktuális dolgokról és egyben a problémáiról és feladatairól, elrepíti egy másik világba. A leggyakrabban előforduló érzések utána voltak, hogy a kitöltő érezte már rosszul magát azért, mert túlságosan is sok időt töltött vele, az is gyakori volt, hogy hibásnak érzete magát, hiszen fontos egyetemi vagy másfajta feladatokat hanyagolt emiatt és megjelent, hogy nyugodtnak érezte magát és jó érzés töltötte el azáltal, hogy ezzel töltötte idejét. A stressz és a fáradtság a többségnél nem jelent meg a tevékenység után. A többsége a kitöltőknek nem érezte úgy, hogy változtatna a már kialakult szokásán, hiszen egy szórakoztatás és kikapcsolódás egyben. Akadtak olyanok, akik úgy vélték, hogy negatív hatásai vannak a sorozatdarálásnak, hiszen egyetemi feladatokat hanyagolnak emiatt és sok időt töltenek vele. A szakdolgozatom körbejárja a binge-watching jelenséget, mi okozta kialakulását, milyen hatása van a fogyasztói szokásokra, majd a kutatásom vizsgálja a fő kérdésem, hogy milyen motiváló tényezők játszanak szerepet a tevékenység előtt az egyetemisták körében és hogyan is hat ki rájuk.
Item Type: | BA/BSc thesis |
---|---|
Subjects: | Media and communication Psychology |
ID Code: | 14733 |
Specialisation: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Deposited On: | 06 Sep 2022 13:29 |
Last Modified: | 06 Sep 2022 13:29 |
Repository Staff Only: item control page