Techno-teológia: Valláskommunikáció az újmédia felületein

Szántó, Szabina Petra (2021) Techno-teológia: Valláskommunikáció az újmédia felületein. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
386kB

Abstract

A dolgozat témája a vallás, illetve a valláskommunikáció újmédia felületeken való megjelenését járja körül. A téma érzékenységét figyelembe véve, az olvasó előzetesen bevezetett definíciók mentén helyezkedhet bele a gondolatmenetbe, a tisztább rálátást elősegítve egy, kifejezetten a dolgozatra jellemző vallásdefiníció kerül bemutatásra. A dolgozat célja a téma részletes körül járása, mind hazai, mind idegen nyelvű szakirodalmak mentén, az elméleti háttér hasonlóságainak és különbségeinek bemutatása mellett a dolgozat átfogó képet nyújt a valóságban megmutatkozó, online valláskommunikációs tevékenységekről. Szakirodalmak tekintetében a dolgozat főként a hazai értekezésekre támaszkodik a definíciók felállításánál, azonban az elméleti háttér egészét egyaránt magyar, illetve külföldi szerzők szakirodalmai alkotják, lényegesen szélesebb rálátást nyújtva ez által a dolgozat olvasójának. Az átvett vélemények és gondolatok többek között Heidi A. Campbell, Korpics Márta és P. Szilczl Dóra, illetve Máté-Tóth András írásaiból származnak. Az irodalomjegyzék listáját további, a témában megfogalmazott cikkek színesítik. A különféle nézőpontok világvallások képviselőinek gondolatain és véleményein keresztül bontakoznak ki, mélyinterjú formájában. Kérdéseim főként a vallás új színtereken megjelenő kommunikációjára fókuszáltak. Empirikus kutatásom alapján tapasztalataim vegyesek: Némely témakörökben, például az online kommunikáció előnyeinek és hátrányainak tárgyalásakor egybehangzó vélemények születtek, azonban technikai kérdéseket tekintetében kimondottan eltérőek voltak a válaszok. Az vallás újmédia felületein folytatott kommunikációjával kapcsolatos eredményeim a „Diszkusszió” című fejezetben olvashatók. Választott témám relevanciáját tekintve mindenképpen egy rendhagyó, ám annál izgalmasabb kérdéskört tárgyal. Vizsgálata a felszínre hoz olyan jellegű kérdéseket, melyeket magyar irodalmak még nem tanulmányoztak behatóbban, noha globális jelentőséggel bírnak. A dolgozat legfontosabb, végső következtetése szerint a vallás minden történelmi korban megtalálta a maga helyét, így integrálódása az online világba kétségtelen. Kérdéses azonban, hogy milyen módon és mikor nyeri el végleges formáját az újmédia felületein. A tapasztalati úton szerzett gondolat-gyűjtemény érdekes és szerteágazó kérdéseket tárgyal, melyekről általánosságban nem olvashatunk. A dolgozathoz kapcsolódó jövőbeli, tudományos terveket tekintve a lehetőségek száma végtelen: Kimondottan a vallás online felületeken zajló kommunikációjának jelenségét feldolgozó szakirodalmak magyar nyelven még nem jelentek meg, illetve külföldi szakirodalmak sem kerültek még fordításra a témában. Ennél fogva a felmerülő ötleteknek, illetve elképzeléseknek csupán az elhatározottság szabhat határt. Az említett gondolatokat összevetve a szakirodalmi tartalmakkal egy átfogó képet mutatok be a napjainkban zajló, modern valláskommunikáció világáról, remélvén, hogy értékes és hasznost tudást nyújtok ez által a dolgozat olvasójának.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Media and communication
Religion
ID Code:14725
Specialisation:Kommunikáció- és médiatudomány
Deposited On:06 Sep 2022 10:58
Last Modified:06 Sep 2022 10:58

Repository Staff Only: item control page