Sámuel, Barbara Alexandra (2021) Erasmus közösségek kialakulása. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témájának az alapját az Erasmus programon résztvett diákok szociális, illetve iskolai életének vizsgálata adta. Arra szerettem volna választ kapni, hogy miért alakulnak ki Erasmus közösségek a legtöbb esetben, ahelyett, hogy a diákok a fogadó ország kultúrájában merülnének el jobban és helyi barátságokat kötnének. Ehhez vizsgálom kellett az alábbi tényezőket: diákok szociális élete, az iskolában eltöltött idő, nyelvi követelményeket a kiutazás előtt, az órák menete és nyelve, a diákok lakhatási körülményei, illetve a helyi Erasmus programokért felelős csoport aktivitását is. Kutatásom elméleti hátterét a kultúramodellek, kultúrális sokk, kultúrális adaptáció, illetve az országimázs ismertetése adta. Kutatási módszernek interjúztatást választottam, mert véleményem szerint így juthattam a legtöbb és legjobb minőségű információhoz. Ehhez szerencsére 13 alanyt tudtam szerezni, akik 30-45 percben osztották meg velem az élményeiket online, Microsoft Teams segítségével. Az interjú során mindannyian beleegyeztek, hogy rögzíthessem a beszélgetést. Szerencsésnek mondhatom az interjúk kimenetelét, mert mindannyian nagyon bőbeszédűek és lelkesek voltak, így az interjú hangulata inkább egy baráti beszélgetésre, őszinte élménybeszámolóra hasonlított. Kutatási mintámat 20-25 éves egyetemi hallgatók tették ki, akik természetesen részt vettek a programon. Vegyesen vizsgáltam lányokat és fiúkat is, az egyetlen kikötés az volt, hogy a programban 20-25 éves kor között kellett részt venni. Ez azért volt fontos, hogy a magas korkülönbség, illetve az eltérő életszakasz ne okozzon torzítást a kutatási eredményekben, valamint ez az életkor átlagosnak is minősül a résztvevők között, így pontosabban tudtam általános képet alkotni a kutatott kérdésemmel kapcsolatban. Valamint interjúalanyaimat mind ismertem gimnáziumból, egyetemről vagy barátokon keresztül, ez nagyban megkönnyítette az interjúk gördülékenységét és a szervezést is. Az interjúk lebonyolítása és elemzése után azt a konklúziót vontam le, hogy az alanyaim szociális életében és barátságaik megkötésében a legnagyobb szerepet a lakóhelyük kiválasztása vállalta és az, hogy beszélték-e a fogadó ország nyelvét. Legtöbb esetben ugyanis a legközelebbi barátok a lakótársak és azoknak későbbi barátaik lettek és a helyiekkel nyelvi korlátok miatt nem tudtak szorosabb viszonyt kialakítani. Abban az esetben pedig, amikor követelmény volt a fogadó ország nyelve, sokkal nagyobb mértékben voltak a helyiek bevonva az Erasmusos programokba és ezáltal a résztvevőknek is több közös pontja volt a helyi diákokkal. Az elemzésem alapján ezt a kettő befolyásoló tényezővel tudom az Erasmus közöségek kialakulását magyarázni.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Média és kommunikáció Szociológia |
Azonosító kód: | 14720 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 06 Szept 2022 09:26 |
Utolsó változtatás: | 06 Szept 2022 09:26 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap