Generációs szakadék a média világában

Rózsahegyi, Fanni (2021) Generációs szakadék a média világában. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Rozsahegyi_Fanni.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
556kB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Rozsahegyi_Fanni.pdf

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájaként az internet és a közösségi média világában kialakult generációs szakadék jelenségét vizsgáltam a családokon belüli viszonyokat tekintve. Úgy gondolom manapság fontos téma megismerni a fiatal és idősebb generáció internetezési szokásait és ismereteit egyaránt. Személyes indíttatásom, hogy a közvetlen környezetemben több gyermek rendelkezik saját telefonkészülékkel és az egyetemi tanulmányaink során az internetbiztonsággal kapcsolatban számomra is sok új, ismeretlen dolgot tanulhattam meg. Ezáltal belegondoltam, hogy hány olyan család lehet hazánkban, ahol nincsenek tisztában a szülők az interneten fellelhető veszélyekkel ezáltal nem tudják kellőképpen megvédeni gyermekeiket azoktól. Fontos kérdés, hogy kinek szükséges felelősséget vállalni a gyermekek internetes edukációjával kapcsolatban, mennyiben befolyásolja az internethasználat a családok életét napjainkban. A jelenlegi vírushelyzetre való kitekintést elengedhetetlennek tartottam szakdolgozatom elkészítésekor, ugyanis nincs olyan terület a családok életében, amelyre ne lenne hatással. Az online oktatás bevezetése, a diákok elszigetelődése társaiktól, a munkahelyek otthonról végezhető munkavégzésre való átállása mind olyan tényező, amely befolyásolja a családok napjait már egy éve. Hipotéziseim a kutatás során az alábbiak voltak. A családon belüli kommunikációt befolyásolja manapság a túlzott mennyiségű internethasználat. Az internethasználat következtében történő generációs szakadék kialakulásának növekedése. A szülőknek nincs megfelelő ismeretük a biztonságos internethasználatot tekintve. A gyermekek nincsenek tisztában a rájuk leselkedő veszélyekkel az internet világában. Nincs megfelelő oktatás a biztonságos internethasználatról a gyermekek és szüleik számára. Szakdolgozatom elkészítése során a mélyinterjús kutatási módszert választottam, amely félig strukturált, mivel ezáltal releváns információhoz tudtam jutni a szülői ismeretek tekintetében, az internethasználatról és annak szabályozásáról és hatásairól a háztartásban, illetve mélyebben megismerhetem a családon belüli szokásokat. Ezt kiegészítettem más meglátással is, egy gyermekpszichológus és egy gyermekjogi alapítvány kommunikációs vezetőjének interjújával. A szakirodalom áttekintés során már kirajzolódni látszott, hogy a kezdetben felállított hipotéziseim nagyrésze megvalósul a valóságban. Ezt bebizonyította személyes kutatásom is, amely kiértékelése során az alábbi következtetésekre jutottam. Beigazolódott, hogy a túlzott telefonhasználat befolyásolja a családon belüli kommunikációt, hogy növekedni látszik a generációs szakadék, illetve, hogy nincs egy egységes oktatás a gyermekeknek a biztonságos internethasználatról hazánkban. Kettő hipotézisem rajtam kívül álló okok miatt nem igazolódott be, az egyik, hogy a gyermekek nincsenek tisztában az internet veszélyeivel, koronavírus miatt nem volt lehetőségem gyermekeket megkérdezni erről, viszont a szakirodalmi áttekintésben felhasználtam kutatásokat, amelyek ezt bizonyítják. A másik hipotézisből miszerint a szülők nem rendelkeznek megfelelő ismerettel a biztonságos internethasználatról, erről nem tudok következtetést levonni, mert kutatásom nem tekinthető reprezentatívnak a Magyarországon élő szülők körében. Későbbiekben szívesen bővíteném még kutatásom további lehetőségek vizsgálatával, átfogóbb kutatást biztosítva. Célként pedig szívesen biztosítanék egy átfogó oktatási anyagot a szülőknek és gyermekeiknek egyaránt, hogy a lehetséges veszélyeket minél több esetben sikeresen elkerülhessék és gyermekeiket ne érje bántalmazás az internethasználatuk során. A vírushelyzet és a korcsoport életkora miatt nem volt lehetőségem megvalósítani azt, hogy a gyermekek véleményét is megkérdezzem a témában, hiszen a korcsoportom tizennyolc év alattiak, így szülői engedély szükséges lett volna ahhoz, hogy kérdőív vagy interjú formájában felmérjem tudásukat és véleményüket az internethasználattal kapcsolatban. Emellett nehezítő tényezőként szolgált a jelenlegi vírushelyzet is, ugyanis az online oktatásra való átállás következtében nem volt alkalmam személyesen ellátogatni különböző intézményekbe sem, ahol a kutatásom gyermekekkel történő részét elkészíthettem. A jövőben biztosan készítenék felmérést a gyermekek szemszögéből, ugyanis ebben a formában Magyarország lakosságát tekintve nem tekinthető átfogónak kutatásom. A jövőben kérdőíves kutatást is alkalmaznék, amely során bizonyos családokat kérdeznék meg a biztonságos internethasználatról és a generációs szakadék kérdéséről, ezáltal a családon belüli viszonyok és vélemények ütköztetésére, kiértékelésére lenne lehetőségem. A kérdőíves kutatás mellett a kvalitatív interjúkészítés családonként is megfelelő lenne számomra, ugyanis lehetőségem nyílna a család minden tagjának megismerni látásmódját adott helyzetekről, nem úgy, mint ahogy jelenleg a kutatásom során történt, ugyanis ott csak a szülők egyik tagjának volt lehetősége beszélni családi szokásaikat illetően. Fontosnak tartanám, hogy számomra ismeretlen családokat kérdeznék meg, ugyanis befolyásoló tényezőnek tartom azt, hogy ha baráti vagy rokoni kapcsolatban állok az interjúalanyok valamelyikével.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Szociológia
Azonosító kód:14719
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:06 Szept 2022 09:19
Utolsó változtatás:06 Szept 2022 09:19

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap