Pakai, Ádám (2021) A TikTok sajtóvisszhangja Magyarországon. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Pakai_Adam.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Pakai_Adam.pdf
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom középpontjába a TikTok került, ami az elmúlt 2 év legdinamikusabban fejlődő közösségimédia-oldala. Az egyre nagyobb népszerűség miatt megnövekedett a sajtó által megjelenített hírek száma is a TikTokról, elsősorban az online sajtó részéről. A dolgozatom elkészítése előtt, mint TikTok tartalomgyártó és kommunikáció szakos hallgató arra lettem figyelmes, hogy az online magyar sajtó negatív attitűddel cikkez a platformról. Dolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a hipotézisem valós-e vagy sem. Az elméleti háttérben azt mutatom be, hogy mikor jött létre a TikTok, milyen felhasználóbázissal rendelkezik. Melyik generáció körében a legnépszerűbb és az alkalmazás globális statisztikáit hasonlítom össze a magyar felhasználói körrel. Bemutatom, hogy a többi közösségimédia-oldallal szemben mik az applikáció sajátosságai és méreteiben hol helyezhető el a már népszerű platformok között. Megvizsgáltam, hogy jelenleg a marketing cégek hogy tekintenek az applikációra és milyen jövőt jósolnak a TikToknak. Az elméleti háttér második részében a sajtóval foglalkoztam és bemutattam a felhasznált szakirodalmak segítségével a médiahatás elméleteket, a televízió és sajtó befolyásoló erejét és ezek segítségével vontam párhuzamot a vizsgált témámmal. Két kutatást végeztem, egy primer kutatást, ami tartalomelemzés volt és egy kvantitatív online kérdőíves kutatást. A tartalomelemzésben 5 általam kiválasztott magyar online sajtóorgánum cikkeit elemeztem a TikTokról másfél éves időintervallumban. Összesen 133 cikket elemeztem, amiket véletlen mintavétellel választottam ki. Az elemzett cikkeket három kategóriába osztottam (Pozitív, semleges, negatív) és egy 1-7-ig terjedő skálán helyeztem el őket. A portálokat egyesével átlagoltam a kapott pontszámok alapján. Az 5 portál átlaga 3,6 lett a hetes skálán, így azt a következtetést tudtam levonni, hogy a magyar online sajtó semleges attitűddel cikkez a TikTokról, így a hipotézisem megcáfolódott. A kvantitatív kutatásom során arra voltam kíváncsi, hogy a magyar embereknek jelenleg mi a véleménye a TikTokról. Korábban rendelkeztek-e negatív véleménnyel az applikációról és ha igen az miért alakult ki. Az eredmények alapján azt a megállapítást tehetem, hogy egy átlag felhasználó az alkalmazás használása előtt vagy semleges vagy negatív véleménnyel rendelkezik a TikTokról és nagyon kevés számban gondolták előzetesen, hogy a TikTok jó. Viszont használat után a válaszadók (782 válasz érkezett a kérdőívemre) nagy többségének pozitív irányba változott a véleménye az alkalmazásról. Azon kitöltőknél, akik egy negatív konnotációt társítottak a TikTok szóhoz megállapítható, hogy ezt a véleményt csak kis százalékban formálta a sajtó, mert többségében az emberek véleményét vagy közszereplők, de leginkább a saját ismerősi körük alakította. Összességében úgy gondolom, hogy a dolgozatom során sok nehézségbe ütköztem, mert egy még friss témát és kutatatlan területet választottam, viszont ez adja az eredmények fontosságát. Az elmúlt évek egyik leginkább kutatott témája az influencerek és az influencer marketing volt összekapcsolva az Instagrammal. A jövőben úgy vélem, hogy ezt a TikTok válthatja és pár év múlva rengeteg szakdolgozat és szakirodalom lesz a témában.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Média és kommunikáció |
Azonosító kód: | 14713 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 06 Szept 2022 07:14 |
Utolsó változtatás: | 06 Szept 2022 07:14 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap