Narancsból fehérbe: Donald Trump 2016-os és 2020-as elnökjelölti kampányainak összehasonlító elemzése

Kelemen, Csaba Herkules (2021) Narancsból fehérbe: Donald Trump 2016-os és 2020-as elnökjelölti kampányainak összehasonlító elemzése. BA/BSc thesis, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

E dolgozat Donald Trump 2016-os és 2020-as elnökjelölti kampányának médiahasználatát hasonlítja össze, elsősorban arra fókuszálva, hogyan és miben változtatta meg az ingatlanmogul kommunikációs eszköztárát az, hogy politikai kívülállóból megkerülhetetlen közéleti szereplővé – „outsider”-ből „insider”-ré – vált. Az elemzés arra a kutatási kérdésre keresi a választ, hogy reprodukálható-e a Trump 2016-os győzelméhez vezető kampánystratégia, illetve, hogy milyen az ehhez kapcsolódó médiahasználati paradigmaváltás mely elemei jelentek meg 2020-as kampányában. A hipotézis szerint három alapfeltétel – előzetesen felépített személyes brand, apolitikus szerepvállalás, komparatív előny a szerzett médiamegjelenések terén – együttes jelenlétére volt szükség egyedi kommunikációs stratégiájának eredményességéhez, melynek egyike sem állt rendelkezésre hatalomban lévő politikusként, illetve más politikai szereplők számára sem bizonyult reprodukálhatónak. A dolgozat metaanalízis segítségével, a releváns hazai és nemzetközi politikatudományi irodalom mellett a Trump-pal foglalkozó helyi sajtótermékek statisztikai elemzéseit hasznosítva hasonlítja össze a két kampányt. A populizmussal és a populista közéleti szereplők kommunikációjával kapcsolatos szakirodalom is megerősítette ezt az irányt, mivel több kutatás is konszenzusos álláspontban van annak tekintetében, hogy egyedi eszköztáruk miatt önálló vizsgálatokat érdemelnek a felületes összehasonlítások helyett ((Schroeder & Stier, 2018) és (Vreese, Esser, Aalberg, Reinemann, & Stanyer, 2018)). Az elemzés nyomán megállapítható volt, hogy Trump politikai karrierének vizsgálata kevés párhuzammal bír más populista közéleti figurákéval. Még ebben a csoportban is szinte példa nélküli, hogy korábbi politikai tisztségviselés nélkül jusson valaki jelentős pozícióba. A kvalitatív elemzés is alátámasztja azt, hogy Trump hatalomba jutása után rosszabbul élt az ezzel járó előnyökkel (incumbency advantage), mint egy átlagos republikánus politikus tette volna. A dolgozat konkrét cáfolatot nyújt több, Trump felemelkedésével kapcsolatos közkeletű állásfoglalásra, és újfajta értelmezési keretet ad sikereinek. Az ingatlanmogul politikai pályaútjának egyediségét demonstrálva egyben a populizmus akadémiai vizsgálatának szegmentálásához is új érveket biztosít.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Media and communication
Political science
ID Code:14692
Specialisation:Kommunikáció- és médiatudomány
Deposited On:02 Sep 2022 12:03
Last Modified:02 Sep 2022 12:03

Repository Staff Only: item control page