A színhasználat attitűdöt befolyásoló szerepe a streaming-szolgáltatók kommunikációjában

Gulyás, Alíz (2021) A színhasználat attitűdöt befolyásoló szerepe a streaming-szolgáltatók kommunikációjában. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Gulyas_Aliz.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Gulyas_Aliz.pdf

Absztrakt (kivonat)

A Netflixen 371 eredeti tartalom jelent meg 2019-ben – ez azt jeleni, hogy az év minden napjára jutott átlagosan 1,02 új sorozat vagy film. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy az elérhető széles kínálatból mi alapján választja ki a fogyasztó, hogy melyik sorozatot nézze meg. Mekkora szerepet játszik abban a sorozatot hirdető képi tartalomnak, a sorozatplakátnak a vizuális megjelenése, hogy a befogadóban milyen attitűd alakul ki az adott sorozattal szemben? Miként lehet a plakáton használt színekkel úgy kommunikálni, hogy a befogadóban már első pillantásra kialakuljon egy elképzelés a sorozat tartalmáról? A kutatás hipotézise szerint a sorozatplakátok esetében a színek mint jelek képesek kódolt üzenetet közvetíteni a befogadó felé a sorozat műfajáról és a történetmesélés stílusáról. A kutatásomhoz háromlépcsős, logikailag egymásra épülő kutatási eljárást alkalmaztam. Ennek első összetevője egy tartalomelemző kutatás volt, mely során a sorozatplakátokra jellemző színhasználati mintázatokat tártam fel. Az alkotói meglátások és motivációk megismerése céljából második lépésként interjút készítettem három plakáttervező grafikussal. A tartalomelemzés és az interjúk eredményeit felhasználva kérdőívet állítottam össze, hogy kérdőíves adatfelvétellel a vizuális reklámanyagok befogadóközönségének álláspontját is megismerjem. A megkérdezés célja volt, hogy a kitöltőknek az egyes színekkel kapcsolatos emócióit, gondolatait és asszociációit számszerűsítsem. A tartalomelemzés által beazonosított, színekhez kapcsolható jelentések jelentős százalékban megegyeztek a válaszadóknak a színekhez társított értelmezésével. Az eredmény arra engednek következtetni, hogy a színek által kommunikált üzeneteket a befogadók valóban képesek dekódolni. A színek alkalmas eszköznek bizonyultak a sorozat műfajának és a történetmesélés stílusának mint üzenetnek a közvetítéséhez. A jelenség szemléltetéséhez három saját szerkesztésű sorozatplakát tervet csatoltam a dolgozathoz. A kutatás eredménye elsősorban azok számára hasznos információ, akik kommunikációs szakemberként grafikusokkal dolgoznak együtt különböző vizuális tartalmak létrehozásán: az együttműködés akkor lesz a leghatékonyabb, ha a kommunikációs szakember mint megrendelő is rendelkezik a megfelelő ismeretekkel a vizuális megjelenítés eszközeivel – és ezáltal a színek használatával – kapcsolatban.

Tétel típus:BA/BSc szakdolgozat
Témakör:Média és kommunikáció
Azonosító kód:14685
Képzés/szak:Kommunikáció- és médiatudomány
Elhelyezés dátuma:01 Szept 2022 12:58
Utolsó változtatás:01 Szept 2022 12:58

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap