Balog, Emília Nóra (2021) A stan kultúra : Részvételi kultúra a fandomban, középpontban a Stan Twitter. BA/BSc szakdolgozat, BCE Kommunikáció és Szociológia Intézet, Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Balog_Emilia_Nora.pdf
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Balog_Emilia_Nora.pdf
Absztrakt (kivonat)
A fandom, mint részvételi kultúra és az erre jellemző tevékenységek: a fanfiction írása, a fanart készítése és más, rajongók által gyártott tartalom előállítása már régóta megfigyelt jelenség a tudományos közegben. A rajongói kultúra az utóbbi időben a közösségi média megjelenésével jelentős változásokon, fejlődésen ment keresztül, melyek több szempontból is érdekesek. A dolgozat a web 2.0 hatása által végbemenő átalakulást, illetve a fandom kultúra Twitter általi fejlődését vizsgálja: a stan kultúra létrejöttét és annak tulajdonságait. A fandom és részvételi kultúra szakirodalmi áttekintését követően a dolgozat a stan kultúra különleges sajátosságait tárgyalja, melyeknek egy része a korábbi fandom kultúrából fejlődött, míg más része a web 2.0 hatására létrejött új jelenség. A dolgozat vizsgálja az erre a szubkultúrára jellemző különleges felhasználói viselkedést és jellegzetes kommunikációs módszereket. Ezen kívül kitér a fandomban való részvételre a Twitteren, leírva azokat az egyedi rajongói tevékenységeket, amelyek más közösségi média platformon vagy offline térben nem jelennek meg. A szöveg az ezekhez kapcsolódó új fogalmakat definiálja, az egyedi terminológiát magyarázza. A stan kultúra aktív tagjaként a kutatásom ezen része főként résztvevő, megfigyelő jellegű volt. A stan kultúra sajátosságai mellett szó esik annak lehetőségeiről is, például a közösségi média kommunikációban és a marketingben. A stanek általánosságban szervezettebbek, mint más fanok, és ez egy könnyen mozgósítható, nagy eléréssel bíró közösség, ami egyre növekszik, így a fandom-, és az online marketing is figyelembe veszi a stan kultúrában rejlő lehetőségeket. A dolgozat a szakirodalomra reflektálva, a nemrég és jelenleg is végbemenő változásokra kitérve elemzi a Stan Twitter jelenségét és annak jelentőségét a részvételi kultúrában.
Tétel típus: | BA/BSc szakdolgozat |
---|---|
Témakör: | Média és kommunikáció |
Azonosító kód: | 14675 |
Képzés/szak: | Kommunikáció- és médiatudomány |
Elhelyezés dátuma: | 31 Aug 2022 12:02 |
Utolsó változtatás: | 31 Aug 2022 12:02 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap