Megéri versengőnek lenni? : A közösségen belüli státusz és a versengés összefüggésének vizsgálata általános iskolások körében

Havelda, Anikó (2016) Megéri versengőnek lenni? : A közösségen belüli státusz és a versengés összefüggésének vizsgálata általános iskolások körében. MA/MSc szakdolgozat, BCE Társadalomtudományi és Nemzetközi Kapcsolatok Kar, Szociológia és Társadalompolitika Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Absztrakt (kivonat)

Általánosnak tekinthető az a felismerés, hogy az emberi közösségekben kialakul egyfajta hierarchia, differenciáció a csoporttagok között. Ez igaz az általános iskolás gyerekekre is, hiszen a diákok számára az iskola a kortárs társas kapcsolatok egyik legfőbb terepe. Minden osztályban vannak olyanok, akiket a társaik jobban vagy kevésbé kedvelnek, illetve akikre inkább, vagy kevésbé néznek fel – magas és alacsony státuszú diákok. A versengés pedig a társas magatartás egyik legalapvetőbb formája. Az iskolai élet is számos lehetőséget nyújt a versengésre, legyen szó a jegyekről, a tanár szeretetéről, az osztályközösségben betöltött szerepről, vagy akár a társak megbecsüléséről, szeretetéről – tehát a közösségen belüli státuszról, melynek több típusa lehet. Dolgozatomban a különböző státusz dimenziókat (szociometriai státusz, tisztelet) vizsgálom a versengés szempontjából, melyhez az MTA TK „Lendület” RECENS Kutatócsoport „Verseny és negatív hálózatok” elnevezésű kutatásának 1. hullámos adatit használtam. A többszintű (multilevel) regressziós eredmények azt mutatták, hogy a különböző státuszdimenziók szempontjából eltérőek azok a versengés típusok, amelyek szignifikánsan számítanak az osztályon belüli hierarchia kialakításában. A tisztelet pozitív dimenziójában és a szociometriai népszerűségben a tanulásban való versengésnek volt kimutatható hatása, a tisztelet negatív dimenziójában pedig a sportban való versengésnek. Az osztályok kapcsolathálózati elemzése során alkalmazott exponenciális random gráf modellek (ERGM) eredményei alapján a versengés szerinti csoportösszetételnek nem volt kimutatható hatása a felnézés jelölésekre a vizsgált osztályokban. További eredmény, hogy a baráti kötéseknek szignifikánsan pozitív hatása volt a felnéz hálózatokra, a baráti kötések diád szinten befolyásolták a felnézés jelöléseket a vizsgált hálózatokban.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Szociológia
Azonosító kód:9158
Képzés/szak:Szociológia szak
Elhelyezés dátuma:31 Márc 2017 09:49
Utolsó változtatás:31 Márc 2017 09:49

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap