Mitől lesz valaki népszerű egy osztályban? : A diákok és osztályfőnökök véleményének összehasonlítása

Pethes, Laura Krisztina (2015) Mitől lesz valaki népszerű egy osztályban? : A diákok és osztályfőnökök véleményének összehasonlítása. MA/MSc szakdolgozat, BCE Társadalomtudományi Kar, Szociológia és Társadalompolitika Intézet.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB

Absztrakt (kivonat)

Az elismertség, közösségi elfogadottság vizsgálata hagyományosan fontos kérdés a társadalomtudományokban. A népszerűség magyarázata általános iskoláskorú gyerekek körében különösen fontos, hiszen az osztály népszerű diákjai ebben a korban jelentősen befolyásolják a többiek személyiségének kialakulását, tanuláshoz való hozzáállását. Korábbi kutatások már bebizonyították, hogy az eredmények szempontjából nem mindegy, hogy milyen módon mérik a népszerűséget. Az eddigi munkák alapján a népszerűségnek három gyakori típusa létezik, a szociometriai, a direkt észlelt és az indirekt észlelt. A háromféle mérési mód közti eltérések miatt az egyes elemzések különböző tulajdonságú gyerekeket mutatnak népszerűnek. Azonban eddig kevés kutatás foglalkozott azzal, hogy több nézőpontból vizsgálja meg a mérések különbségének hatását. Ezért tartom fontosnak összehasonlítani a diákok szociometriai, direkt és indirekt népszerűségét az osztályfőnök véleményével. Dolgozatomban a MTA TK „Lendület” RECENS Kutatócsoport „Verseny és negatív hálózatok” című vizsgálatának adatait használtam fel. Eredményeim azt mutatják, hogy az osztályfőnökök véleménye a népszerű gyerekekről jelentősen eltér a diákok nézetétől. Multi-level regressziós modellek alapján a tanárok inkább a jó tanulókat, míg a diákok inkább az okos és az okostelefon tulajdonos gyerekeket jelölik népszerűnek. További eredmény, hogy az agresszívekkel valóban kisebb eséllyel barátkoznak a gyerekek. Végül kimutatható, hogy a Magyarországon kisebbségben levő romák azokban az osztályokban, ahol ők vannak többségben, nagyobb eséllyel lesznek népszerűek, mint bármely más etnikumhoz tartozó diákok.

Tétel típus:MA/MSc szakdolgozat
Témakör:Szociológia
Azonosító kód:8601
Képzés/szak:Szociológia szak
Elhelyezés dátuma:01 Márc 2016 11:20
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 21:24

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap