Magyarország eredményei és lehetőségei az átalakuló nemzetközi borpiacon

Kovács, Krisztián (2015) Magyarország eredményei és lehetőségei az átalakuló nemzetközi borpiacon. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Agrárközgazdasági és Vidékfejlesztési Tanszék.

[img]PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2874Kb

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Kovacs_Krisztian.pdf

Abstract

„Hogyan alkalmazkodott Magyarország az átalakuló nemzetközi borpiachoz?” Dolgozatomban ennek a kérdésnek a megválaszolásához szeretnék közelebb jutni, amit a nemzetközi átalakuló borpiac és Magyarország viszonyának és a magyar bor versenyképességének vizsgálatával szeretnék elérni. Ahhoz, hogy Magyarországot és a magyar bort elhelyezzük a nemzetközi térképen, először fontosnak tartom a globális piac és kereskedelem áttekintését. A világ borpiaca átalakulóban van, a kereslet nő, egyre többen lépnek be mind a kínálati, mind a keresleti oldalon egyaránt. Ezek a folyamatok természetesen komoly változásokat eredményeztek a Magyarország számára kiemelten fontos piacokon is. Dolgozatom első részében egy átfogó képet alkotok a globális borpiac dinamikájáról és a nemzetközi kereskedelem legfontosabb szereplőiről, mindezt az elmúlt 20 évben tapasztalható trendek részletes ismertetésével. A nemzetközi viszonyok áttekintése után rátérek a magyar külkereskedelem alakulására, amelyet – a globális piachoz hasonlóan – szélesebb időintervallumban is vizsgálok. Külön figyelmet szentelek a világ körforgásába újonnan belépő országok és hazánk viszonyára. A világ és Magyarország borkereskedelmének bemutatását a magyar borágazat általános és versenyképességi elemzése követi. Ezek megismeréséhez a klasszikus versenyképességgel foglalkozó elméleteket és elemzési módszereket hívom segítségül. Természetesen a témában korábban született tudományos munkák által megfogalmazott eredmények közül is ismertetek néhányat. Kérdőívek segítségével primer kutatást is végeztem néhány hazai vállalkozás körében. A nemzetközi borpiac kínálati oldalán az Újvilág előretörése elsöprő lendülettel indult, azonban utóbbi években kialakulni látszik egyfajta egyensúly. Az export mennyiségek és értékek vizsgálatánál látható, hogy az olcsó (elsősorban chilei, argentin, ausztrál) borok valósággal elárasztották a világot, azonban egyes óvilági országok a szintén alacsonyan tartott áraikkal (spanyol, olasz), illetve a tradíciót és magas minőséget ötvöző termékeikkel (Franciaország) versenyben vannak. Új-Zéland szerepe érdekes, hiszen az újvilági trendekkel szakítva, elsősorban a magasabb árkategóriában száll versenybe, amivel ma már utat mutat a többi újvilági országnak. Összességében elmondható, hogy a két országcsoport közti egyensúly kialakulni látszik. A bortúlkínálat problémájára a megoldás az ázsiai kontinens meghódítása lehet. A hatalmas potenciállal bíró Kína, az utóbbi években növekvő pályára álló japán fogyasztás, a stratégiai jelentőségű Szingapúr bekapcsolódása a keringésbe óriási lehetőségeket rejtenek magukban. A magyar borágazat nemzetközi teljesítményét és versenyképességét az általános elemzést követően igyekeztem ezen kiemelt tények függvényében vizsgálni. A vizsgált időszakban a nemzetközi piacra keresleti oldalon belépő országok közül hazánk Kínában érte el a legnagyobb sikereket. Az Észak-Amerikai exportunk volumene csökkent, értéke nőtt, a kivitel szerkezete sokat változott. A magyar borágazat versenyképességét vizsgálva szomorú kép tárul elénk. Mutatóink folyamatosan romlanak, reményre egyedül a palackos minőségi borok mutatói adnak okot, ehhez azonban a termelőket a technológiai feltételek javítására, a hatékonyabb marketing munkára kell ösztönözni. Az elavult birtokszerkezet és a költség- és jövedelmi viszonyok rendezéséhez koncentrálni kell a területeket és a forrásokat a vertikális integráció növelésével. Mindezek ismeretében az ágazat nemzetközi teljesítményét felemásnak érzem. A követendő példa a minőségi palackos borok versenyképességének növelésére előttünk áll, azonban ehhez hosszú távú koncepció alapján az egész ágazat átalakítására szükség van. Összességében elmondható, hogy egyes területeken hazánk sikerrel követte a nemzetközi trendeket. A bevezetésben feltett kérdések közül az egyik Magyarország „bornagyhatalmi” státuszát firtatta. Véleményem szerint Magyarországnak nem bornagyhatalommá, hanem „boregzotikummá” kell válnia a jövőben. A problémák okai és a lehetséges irányok ismertek, a nemzetközi trendeket figyelembe véve a beavatkozás nem várhat sokat, különben még jobban leszakadunk versenytársainktól.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Oenology
ID Code:8308
Specialisation:Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki szak
Deposited By:Beáta Vasvár
Deposited On:24 Sep 2015 14:14
Last Modified:24 Sep 2015 14:14

Repository Staff Only: item control page