Stratégiai menedzsment a vállalkozói érdekképviseletek körében : A Magyarok a Piacon Klub esettanulmánya

Sepler, Gábor (2013) Stratégiai menedzsment a vállalkozói érdekképviseletek körében : A Magyarok a Piacon Klub esettanulmánya. Postgraduális szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Üzleti Gazdaságtan Tanszék.

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat célja egy hazai, prosperáló érdekképviseleti szervezet fejlődési útjának, stratégiai célterületeinek kijelölése az elméleti szakirodalom és a gyakorlati tapasztalatok alapján. Európa-szerte számos országban működnek azok a hagyományosan kialakult szövetségek, melyek fő célja a tagok közös érdekeinek határozott képviselete, ám Magyarországon, elsősorban történelmi okok miatt ez a réteg ma még alig jelenik meg. A hazai vállalkozások jellemzően nem érzik, hogy az érdekképviseleti szervek valóban az ő érdekeiket képviselnék, a jellemzően a rendszerváltást követően (újra)alapított érdekszervezeti kör az utóbbi évtizedben fokozatosan elvesztette vonzerejét. A Magyarok a Piacon Klub egy kb. 50 tagú, 2010-ben alapított hazai vállalkozói érdekképviseleti szervezet, melynek célja a magyar többségi tulajdonú KKV-k, és kiemelten a nagy hozzáadott értéket képviselő, termelő vagy gyártó, exportálható termékkel foglalkozó vállalatok összefogása. A klub a következő évekre határozott célt tűzött ki maga elé: céljuk a taglétszám nagyságrendi növelése, hosszútávon a magyar középvállalkozói réteg kialakulásának elősegítése és érdekeik artikulálása. Szakdolgozatom témája a Klub stratégiai kérdéseinek elemzése, majd a kérdésekre adható válaszjavaslatok bemutatása. A tanulmány elméleti oldalról az érdekképviseleti szervezetek, mint hálózatok oldaláról közelíti meg a témát. A hálózatelmélet, mint viszonylag új tudományterület, számos, a gyakorlati munkát megkönnyítő eredményt tud felmutatni, amelyek jól alkalmazhatóak a Klub stratégiai irányainak kijelölésére is. Az elméleti áttekintést követően sor kerül az európai és magyar potenciális piaci partnerszervezetek áttekintésére, a hálózatosodás gyakorlati példáinak bemutatására. Az elméleti megközelítést követően a Klub szervezeti környezet elemzésén, a szervezet néhány folyamatban lévő projektjén, valamint tagi és vezetői interjúkon és kérdőives igényfelmérésen keresztül jutottunk a szakdolgozatban részletezett stratégiai célirányok kijelöléséhez. A szervezet célhierarchiájának azonosítását követően, a környezetelemzés kiteljesítésén keresztül a stratégiai kulcsterületek is azonosításra kerültek, az ezekre vonatkozó javaslatok megfogalmazásával együtt. Elemzésünk alapján a szervezet további fejlődésének zálogát rejtő kulcsterületek az alábbiak:  Kommunikáció: A szervezet működése során jelentős sikereket ért el, ám az állandó médiafigyelem, a „reflektorfény” hiánya miatt ezekből a sikerekből egyelőre nem tudott tovább építkezni. A külső és belső kommunikáció, a korábbi sikerekre való építéssel és a rendszeres média jelenlét biztosítása jelentik a célterület prioritásait.  Kapacitásnövelés a menedzsmentben: a jelenlegi menedzsment mellett a további szervezeti fejlődéshez szükséges további erőforrások bevonása. A szervezet számára a tagszervezetek fokozódó bevonása jelentheti azokat az erőforrásokat, melyeken keresztül hatékonyan tudja javítani működését.  Hálózatosodás: Az előző két tématerülettel is szervesen összefüggő hálózatosodás a tagtoborzás mellett a partnerek közötti együttműködések kialakításának fontosságára hívja fel a figyelmet. A tagok egymás közti kapcsolatainak kialakításával a hálózati tanulás feltételeit tudja hatékonyan megteremteni a szervezet, márpedig a tagok erősítésével maga a klub is tovább erősödik. A szakdolgozat keretében rögzített elméleti áttekintés és a szervezeti környezet elemzése a klub vezetésének kezébe ad egy olyan dokumentumot, amelynek felhasználásával a szervezet döntést hozhat a stratégiai célterületek működésével kapcsolatos elveiről, az ügyvezetés számára kijelölendő fókuszokról, illetve szükség esetén a szervezeti stratégia további formalizálásáról.

Tétel típus:Postgraduális szakdolgozat
Témakör:Vállalati vezetés és politika
Vállalati szervezet
Azonosító kód:6587
Képzés/szak:Mérnök-közgazdász szak
Elhelyezés dátuma:14 Feb 2014 08:42
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 21:05

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap