Egy kocka a tengerben? : Avagy a LEGO Csoport CSR-tevékenységének vizsgálata

Kovács, Máté (2013) Egy kocka a tengerben? : Avagy a LEGO Csoport CSR-tevékenységének vizsgálata. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Nemzetközi Gazdálkodási Kutatóközpont.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
983kB

Abstract

A Corporate Social Responsibility (CSR) korunk egyik aktuális gazdálkodástudományi témája. Manapság egyre divatosabbá válik a vállalatok körében, egyre többen nevezik magukat felelősnek, azonban sokszor valódi alap nélkül teszik ezt. A CSR értelmezése és megítélése nem egységes még a kutatók között sem, számos kérdésre majd csak a jövő adhat választ. Éppen ezért érdemes figyelemmel kísérni a vállalatok CSR-tevékenységét. Szakdolgozatom témájául így egy nemzetközi nagyvállalat, a LEGO Csoport CSR-tevékenységének vizsgálatát választottam. A LEGO Csoport választása egyrészt személyes indokokra, másrészt a cégnek a magyar gazdasági életben betöltött egyre növekvő szerepére vezethető vissza. Utóbbi miatt kiemelten fontos számunkra a vállalat CSR-tevékenységének megismerése. Szakdolgozatom célja az volt, hogy megvizsgáljam, hogyan teljesít a LEGO Csoport a CSR területén. A kérdés megválaszolásához a vállalat CSR-tevékenységeit négy dimenzió szerint elemeztem: a környezeti felelősség, a gazdasági felelősség, a belső szociális felelősség és a külső szociális felelősség dimenziója alapján. Hipotézisem szerint a LEGO Csoport CSR-tevékenységeit inkább a jó és kiemelkedő eredmények, mintsem a problémák jellemzik. A bevezetés után, a dolgozatom első fejezete tartalmazza a CSR releváns elméleti hátterének bemutatását és a szakirodalmak feldolgozását, különös tekintettel a CSR történetére, egyes definícióira, a versenyképességgel való kapcsolatára, az előnyeire és hátrányai, valamint a felmerülő problémákra. Az elméleti rész után következik a módszertan bemutatása. A LEGO Csoport CSR-tevékenységeiről szóló információkat a vállalat hivatalos kommunikációjából és egyéb forrásokból gyűjtöttem össze. A cég CSR-tevékenységeit az említett négy dimenzió szerint különböző szempontok alapján, tízes skálán értékeltem. A szakdolgozatom harmadik fejezete szól a LEGO Csoport CSR-tevékenységeinek bemutatásáról és értékeléséről. Végezetül a dolgozatom végén foglaltam össze a kutatás során levont következtetéseket. A kutatásom szerint az egyes dimenziók mentén eltérő eredmények születtek:  a vállalat a legrosszabb eredményt a belső szociális felelősség dimenziójában érte el, melynek fő oka a tevékenységek megfelelő kommunikációjának hiánya, és az alkalmazotti elégedettség szintjének lefelé mutató tendenciája,  a környezeti felelősség dimenziójában problémás terület a vállalat vízfelhasználása és egyes adatok közlésének a hiánya, ugyanakkor kiemelkedők a cég zöldberuházási tevékenységei és elindított környezetvédelmi projektjei, amelyek megvalósulásához azonban még időre van szükség, 3  a gazdasági felelősség dimenziójában a tulajdonosok elhivatottsága emelhető ki, problémaként a termékfejlesztés iránya merült fel,  a legjobb eredményt a külső szociális felelősség dimenziójában érte el a vállalat: a LEGO Csoport filantróp tevékenysége és az oktatásban való szerepvállalása kiemelkedő, ugyanakkor egyes fogyasztói csoportok részéről támadások érték a céget termékei miatt. A négy dimenziót megvizsgálva elmondható, hogy a kisebb-nagyobb problémák ellenére, a LEGO Csoport jól teljesít a CSR területén. A cég számos területen valóban elhivatott abban, hogy jobb hellyé tegye a világot, tevékenysége például szolgálhat sok más vállalat számára is. Amennyiben a LEGO Csoport javítani tudja hibáit és folytatja megkezdett útját, akkor a jövőben akár még jobbá válhat a CSR területén.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Management, business policy
ID Code:6520
Specialisation:Nemzetközi gazdálkodás szak
Deposited By: Beáta Vasvár
Deposited On:31 Jan 2014 11:02
Last Modified:02 Jul 2016 21:05

Repository Staff Only: item control page