„Mindenki dohányzik, én miért ne tenném? : Nálunk a menők cigiznek.” : A barátság és a népszerűség hatása a középiskolások dohányzására

Mandácskó, Eszter and Panyik, Barbara (2013) „Mindenki dohányzik, én miért ne tenném? : Nálunk a menők cigiznek.” : A barátság és a népszerűség hatása a középiskolások dohányzására. TDK dolgozat, BCE, Szociológia II. szekció. Szabadon elérhető változat / Unrestricted version: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/20130325154016.pdf

[img]
Előnézet
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Szabadon elérhető változat: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/tdk/20130325154016.pdf

Absztrakt (kivonat)

A középiskolai diákok dohányzási szokásaira hatással van a másodlagos szocializációs közegük: barátaik és az osztálytársaik. Erre a konklúzióra számos szakirodalom és elméleti megközelítés rámutatott, az azonban nem világos, hogy ezt milyen mértékben befolyásolja a baráti közösségek nagysága, valamint a népszerűség ténye. Ebből következően joggal merül fel az a kérdés, hogy vajon a baráti körök nagysága hogyan hat a dohányzásra? A népszerűbb diákok inkább cigarettáznak, mint a kevésbé népszerűek? A nagyobb baráti közösséggel rendelkező népszerűeknek erősebb hatásuk lesz arra, hogy a barátaik is elkezdjenek cigarettázni, vagy rendszeres dohányzókká váljanak? Ezt a két tényezőt társadalmi kapcsolatháló-elemzés módszerével definiáljuk, a baráti közösségek nagyságát a baráti jelölések, „befokok” (indegree) számával határozzuk meg. A népszerűséget két oldalról közelítjük meg, a közvetett népszerűséget a „sokan nagyra tartják”, a közvetlen népszerűséget a „felnézek rá” kérdéssel mérjük. A vizsgálatunkhoz az MTA TK „Lendület” RECENS kutatócsoport középiskolások körében végzett longitudinális kutatásának adatbázisát használjuk (OTKA K/81336), és a három adatfelvételi hullámot tartalmazó adatbázis két hullám adatain összehasonlító keresztmetszeti elemzést végzünk (2. hullám: N=1234; 3. hullám: N=1052). Dolgozatunk hipotéziseinek vizsgálatához egyéni és osztály szintű magyarázó és kontrollváltozókat használunk fel, így kétszintű multinomiális logisztikus regressziót alkalmazunk. Eredményeink azt mutatják, hogy a baráti körök nagyságának és a népszerűségnek is fontos szerepe van a középiskolások dohányzási szokásainak kialakulásában a nem, tanulói teljesítmény, alkoholfogyasztás és az osztály képzéstípusa mellett. További fontos eredmény, hogy a népszerűség különböző mérőszámai között eltérés tapasztalható, amely a népszerűség definíciók szétválasztásának szükségességét javasolja.

Tétel típus:TDK dolgozat
További információ:1. helyezett
Témakör:Szociológia
Azonosító kód:6169
Elhelyezés dátuma:24 Júl 2013 13:54
Utolsó változtatás:02 Júl 2016 21:01

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap