A nők ábrázolása a nyomtatott sajtóban

Horváth, Ágnes (2011) A nők ábrázolása a nyomtatott sajtóban. MA/MSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing Tanszék.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
6MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Horvath_Agnes.pdf

Abstract

Szakdolgozatom központi témaköre a magazinok által közvetített női szerepek vizsgálata. Az elmúlt harminc évben több kutató vizsgálta mind a médiumok, mind pedig a hirdetők szokásait. A világ azonban gyors és radikális változásokon megy keresztül, amely meglátszik az emberek attitűdjében, vásárlási szokásaikban. Az elméleti részben először ezeket a változó tendenciákat vizsgálom meg. A klasszikus női szerepek (családanya, háztartásvezető, feleség) akkor kezdtek el átalakulni, amikor a nők már – a férfiakhoz hasonlóan – egyetemre járhattak, így magasabb beosztású munkát is elvégezhettek. Ez a családi modell, valamint a családon belüli munkamegosztás módosulásához vezetett. A nők így már új típusú problémákkal találták szembe magukat, mivel új szerepeket kellett felvenniük ahhoz, hogy a külső és a belső elvárásoknak is megfeleljenek. Mindeközben a nőkkel szemben támasztott előítéletek a mai napig élnek mind a munkahelyi (pl. üvegplafon jelenség), mind pedig a hétköznapi életben. A nők ábrázolásának változását először a művészeti alkotásokon, majd pedig a hasonló témakörben végzett kutatásokon keresztül mutatom be. A korábbi kutatások adják a tartalomelemzés kiindulópontját. Ezt követi a nyomtatott sajtó világának rövid összefoglalása. Az elemzett három női magazin (Nők Lapja, Marie Claire, JOY) részletes elemzése utána tartalomelemzés hét lépésének kifejtése következik. A kutatásba bevont reklámokat több szempontból vizsgáltam: közvetített szerep, reklámozott termék, tevékenység meghatározása valamint szereplők száma. Minden egyes témakörben először egyénileg, majd pedig összefoglalva mutatom be az eredményeket. A megszerzett információk alapján elmondható, hogy a legolvasottabb magazinok hirdetésein látható képek nem felelnek meg a mai nő elvárásainak. A modern nő ugyanis öntudatos, világi és a férfiakra egyenrangúként tekint. A hirdetések azonban még mindig a férfiaktól függő, felszínes érdekeltségű nőket ábrázolják leggyakrabban. A reklámok hatásainak növelése érdekében tehát javasolható lenne a célzott szerepkommunikáció. A médium használója (olvasó, néző) könnyebben tud azonosulni a képen látott szereplővel, így megnövekedhet a vásárlási hajlandósága.

Item Type:MA/MSc thesis
Subjects:Psychology
Media and communication
Sociology
ID Code:4326
Specialisation:Marketing szak
Deposited By: Beáta Vasvár
Deposited On:21 Apr 2012 07:59
Last Modified:02 Jul 2016 20:41

Repository Staff Only: item control page