Czakó, Nikolett (2011) A CSR-kommunikáció jelentősége a Nestlé Hungária Kft. példáján keresztül. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing és Média Intézet.
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Abstract
A Corporate Social Responsibility, mint tudomány kialakulása a XX. századra tehető, melynek okai az 50’-es évek utáni gazdasági, társadalmi változásokra vezethető vissza. Bizalmatlanság alakult ki az üzleti világgal szemben, melyre megoldásokat kerestek a vállalatok, és felismerték, hogy a társadalom aktív tagjaként tenniük kell a közösségekért, mégpedig úgy, hogy fenntartják alapvető profitorientált szellemiségüket. A haszonmaximalizáció azonban mára kevésnek bizonyult, ki kell egészíteni a felelősségvállalással. Ez azt jelenti, hogy az érintettek feltérképezése után meg kell próbálni azok értékeit és érdekeit beépíteni az üzleti működésbe. Ez a vállalati társadalmi felelősségvállalás lényege, jelentése. Dolgozatom során azt a célt tűztem ki magam elé, hogy a CSR fontosságának bemutatása mellett felhívom a figyelmet a felelős tevékenységek kommunikációjára. Azért a kommunikációra helyezem a hangsúlyt, mert ahhoz, hogy a CSR pozitív hatásait elérjék a vállalatok, mindenképpen ismertetni kell ezen tevékenységeiket. Megfelelő minőségű és mennyiségű információ hiányában az érintettek nem képesek megfontolt vélemény kialakítására egy szervezetről. Célom eléréséhez szemléltetés képpen az élelmiszeripart, ezen belül is a világ egyik legnagyobb vezető édesipari multijának magyarországi leányvállalatát, a Nestlé Hungária Kft-t választottam. Szakmai gyakorlatom során úgy ítéltem meg, hogy a vállalat folyamatainak komplexitása, és az iparág világgazdaságban betöltött szerepe megfelelő lehet a CSR-kommunikáció hatékony vizsgálatához. A dolgozat először is tisztázza a téma megértéséhez szükséges olyan alapfogalmakat, mint például a vállalati társadalmi felelősségvállalás, a társadalmi kommunikáció és a CSR-kommunikáció. Felvázolom a szakma által képviselt álláspontokat az alapfogalmak terén, és kijelölöm a számomra iránymutatót, majd a rendelkezésre álló ismeretekből kialakítom a saját vizsgálódási, kutatási módszeremet, melynek középpontjában továbbra is a kommunikáció áll. A CSR-kommunikáció jelentősége a Nestlé Hungária Kft. példáján keresztül Czakó Nikolett 2 A Nestlé Hungária Kft. bemutatása, a cég és a CSR kapcsolatának vizsgálata, illetve a szervezet felelős tevékenységeinek ismertetése elengedhetetlen, mert fontos alapokat biztosít a Nestlé CSR-kommunikációjának megértéséhez, ezért az elméleti felvezetést ezek követik. Ez után következhet dolgozatom fókuszának vizsgálata: a CSR-kommunikációs eszközök feltárása, illetve az egyik legfontosabb, legátfogóbb, legtöbb érintettet elérő eszköz, a Fenntarthatósági és Közös értékteremtés Jelentés értékelése. Mindezek ismeretében dolgozatom megpróbálja felhívni a figyelmet a CSR-kommunikációnak, mint menedzsment eszköznek a jelentős szerepére. Hiszen ez egy eszköz, melyet a vállalati stratégia megvalósítása érdekében kell használni a szervezeteknek. A hosszú távú vállalati stratégiából napjainkban már nem maradhat ki a felelősségvállalás sem, mert társadalmi igény lett a felelős működés. A fogyasztók azt a márkát választják, amelyet megbízhatónak tartanak, a befektetők is ezt keresik, és még sorolhatnám az előnyöket. A CSR jelentősége miatt fontos annyira a kommunikációja. A vállalatoknak meg kell találni az egyensúlyt ezen a téren, nem tekinthetik a felelősségvállalást egyszerű PR fogásnak, mert az negatív visszhangot válthat ki, és nem is etikus. Menedzsment eszközként kell rá tekinteni. A Nestlé Hungária Kft. a Nestlé S.A. leányvállalataként jó példája annak, hogy egy multinacionális vállalat, hogyan működhet felelősen globálisan és regionális szinten egyaránt. CSR-kommunikációjának bemutatása pedig felhívja a figyelmet a téma komplexitására. Kutatásaim alalpján elmondható, hogy a Nestlé Hungária Kft. jó úton halad a felelősségvállalás terén, de a kommunikációs gyakorlatának átgondolásával, a gyengébb pontok kiküszöbölésével, (mint például a munkavállalók aktív bevonásának hiánya) hosszú távon nagyobb összhangot tudna teremteni az üzleti és a felelős működés között.
Item Type: | BA/BSc thesis |
---|---|
Subjects: | Marketing Management, business policy |
ID Code: | 3988 |
Specialisation: | Gazdálkodási és menedzsment szak |
Deposited On: | 05 Dec 2011 09:36 |
Last Modified: | 23 Apr 2012 11:27 |
Repository Staff Only: item control page