A Sziget Fesztivál országimázs-formáló szerepe

Koszti, Márk (2011) A Sziget Fesztivál országimázs-formáló szerepe. BA/BSc thesis, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Marketing és Média Intézet.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
8MB

Free and unrestricted access: http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Koszti_Mark.pdf

Abstract

Szakdolgozatom választott témája a Sziget Fesztivál hazánk országimázsát formáló szerepe volt. A téma aktualitása és relevánssága mellett, azért választottam ezt a témát, mert személyes kötődésem is van hozzá, hiszen több, mint egy évtizede állandó látogatója vagyok, illetve zenekarommal lehetőségem adódott kétízben fellépni a fesztiválon. Emellett foglalkoztatott a tény, hogy egy fesztivál mennyire képes befolyásolni, formázni és megváltoztatni egy országról kialakult vagy kialakulóban lévő képet. Dolgozatom fő kérdése az volt, hogy a rendezvény hogyan, milyen módon hat Magyarországra, és miként éri el, hogy jelentős országimázs-formáló szerepkört tölt be hazánkban. Ezzel kapcsolatos vizsgálataim során először is a szekunder adatok segítségével felvázoltam a Sziget jelenlegi helyzetét, amihez a rendezvénnyel kapcsolatos felmérések eredményét és az elmúlt néhány esztendő marketingértékeléseit biztosították számomra a fesztivál szervezői, ami nagy segítségemre vált a dolgozatom írása során. Arról is tájékoztatást szereztem, hogy ők maguk nem mérik az országimázsban betöltött szerepüket, így a szekunder források hiányosságai és egyéni érdeklődésem végett primer kutatást is végeztem külföldi szigetlakókkal a 2010-es Sziget fesztiválon a téma további vizsgálata érdekében. Először néhány szóban részleteztem az országimázsról mit érdemes általánosságban tudni, illetve meghatároztam a fontosabb országimázs-definíciókat. Ezekután rátértem Magyarország országimázsának alapvető jellemzőire, illetve annak legfőbb alakítóira. A továbbiakban a Sziget Fesztivál rövid történeti áttekintése, illetve a Sziget imázsát képező főbb tényezők elemzése következett. A Sziget kultúrára való hatásával kiemelten foglalkoztam dolgozatomban, hiszen a kultúrát formázó művészetek kifejezései módjai közül számtalan megtalálható a fesztiválon. Részleteztem a Sziget kommunikációs fejlődését és annak hatásait az elmúlt 18 évben, illetve a fesztiválon beszélt „közös nyelv” szerepével is kiemelten foglalkoztam. Röviden bemutattam a könnyűzene magyarországi helyzetképét, annak itthoni megítélését, illetve üzleti vonatkozásait, mindezt a Sziget szemszögéből is vizsgálva. Ezekután rátértem a fesztivál országimázs-formáló szerepére, a dolgozat fő témájára, ahol a szekunder- és primer kutatások eredményeinek ismertetését követően, vázoltam a rendezvény pozitív és negatív tényezőit. Végezetül egy SWOT analízis keretein belül bemutattam a fesztivál erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, illetve fenyegetettségeit. Zárás gyanánt, az elemzést követően levontam a szükséges konklúziókat, majd a dolgozat kitekintéseként további fejlődési irányvonalakat és jövőre vonatkozó elképzeléseket fogalmaztam meg. A szakdolgozat írása során vizsgált felmérések és kutatások, illetve az általam készített interjúk rávilágítottak arra, hogy a Sziget országimázs-alakító szerepe évről évre fokozatosan növekszik. A külföldi látogatók számában mért növekedés, a külföldi sajtó és média megnövekedett szerepe a fesztiválon, a turizmusban való kiemelkedő szerepe, a rendezvény gazdasági jelentőségének növekedése, a fesztivál higiéniás feltételeinek folyamatos javulásának tendenciája, a minőségi szolgáltatások fokozatos bővítése mind alátámasztják a tényt, mely szerint a Sziget meghatározó eleme hazánk kulturájának. Emellett a kutatás arra is rávilágított, hogy veszélyeket is hordoz magában a fesztivál, ám ezeket kiküszöbölve és a lehetőségek maradéktalan kihasználásával a Sziget a jövőben is messzemenőkig hozzájárulhat Magyarország turisztikai vonzerejének folyamatos növeléséhez. Sajnálatos módon, a kérdőíves kutatásom különböző külsö akadályozó tényezők miatt nem volt reprezentatív és bizonyos korlátokkal bír, ám a Sziget országimázsunkra való hatásának alaposabb tanulmányozása azért is lenne jelentőségteljes, mert ennek nyomán számszerűsíteni lehetne szerepének fontosságát a témában, így törekedve a potenciális veszélyforrások minimalizálására. Végezetül, a témát vizsgálva számos konklúzió levonható, mleyek közül véleményem szerint a legfontosabb, hogy a fokozatos fejlesztések szem előtt tartásával, a fővárossal való kollaborációval és a fesztiválozók visszajelzéseinek figyelembe vételével a Sziget még hosszú időn keresztül fenntarthatja az érdeklődést maga körül és megtarthatja országimázs-alakító szerepét, sőt innovatív technikák bevezetésével növelheti is azt. A Sziget köré épülő infrastruktúra fejlesztése is elengedhetetlen a közeljövőben, és a szükséges területfejlesztések nyomán egy hosszú távú stratégiai szemléletmód elsajátítására lenne szükség.

Item Type:BA/BSc thesis
Subjects:Marketing
Culture, sport
Sociology
ID Code:3973
Specialisation:Kereskedelem és marketing szak
Deposited By: Beáta Vasvár
Deposited On:01 Dec 2011 10:03
Last Modified:02 Jul 2016 20:37

Repository Staff Only: item control page